(035) 624 11 81

Beijing uitwisseling - dag 4 en 5

12 april 2018

Dag 4 donderdag 12 april

Bezienswaardigheid als toerist?
Het is 6.00 uur; de wekker gaat. Gelukkig zijn we ondertussen gewend aan dit slaapritme en zijn we in de ochtend minder moe. Opstaan uit het harde bed is niet zo'n probleem, want als je wakker wordt merk je pas weer op wat voor een hard bed je eigenlijk ligt. Snel aankleden is de volgende stap om vervolgens op een lege maag om 6.20 uur de metro te nemen richting school. Aangezien het zo vroeg is, ben je net voor de spits in de metro. Hopelijk hoef je dan niet te wachten op de volgende metro, omdat deze al vol zit. Zo hier en daar vallen de leerlingen van de Chenjinglun High School op doordat zij dezelfde witte trainingspakken dragen. Bij het laatste metrostation gaan we uit de metro en komen we veel meer ‘witte pakken’ tegen. Met de stroom mee lopen we het laatste stukje naar het ontbijt. In de ingang van de school staat, behalve de bewakers, een aantal scholieren de leraren te begroeten als ze langs lopen. Aan een loket wordt het eten gehaald en genieten maar... Nou niet alles vinden wij even lekker. Het Chinese eten kan heel lekker zijn, maar kan ook een heel nare textuur en smaak hebben. Over het algemeen is het ontbijt de minst lekkere maaltijd van de dag. Gelukkig zit er in de kantine ook een loket waar je eten en drinken kan kopen. Een waterflesje kost (omgerekend) 12 eurocent en een zak met koekjes kost €1,50.

Museum voor klederdrachten
Na het ontbijt, om 7.50 uur, zijn we naar de bus gelopen aan de voorkant van de school. Met de bus zijn we naar een museum van oud Chinese klederdrachten geweest. Het museum is in een schoolgebouw gevestigd. We kregen een rondleiding over de voorwerpen in het museum. De gids kon niet voldoende Engels om het ons uit te leggen, dus heeft onze lerares Chinees de rondleiding vertaald naar het Nederlands. In het oude China waren er 56 etnische minderheden gevestigd aan de randen van China. Van deze groepen zijn veel voorwerpen bewaard gebleven en tentoongesteld in dit museum. Zo zijn er kettingen voor vrouwen als zij gaan trouwen, die wel tot 14 kg zwaar zijn. Van de Han Chinezen, de etnische meerderheid, is ook veel tentoongesteld. Veel batik kleden en zijden kleding van die tijd zijn te zien. Tijdens de rondleiding waren er een paar andere Chinezen die ons blijkbaar interessanter vonden dan de tentoonstelling, aangezien ze foto's van ons aan het maken waren.

Bezoek aan Middle School
Na het museum zijn we naar de Chenjinglun Middle School gegaan met de bus. Deze school is over het algemeen veel groter dan het GGH. Ze hebben allerlei hypermoderne faciliteiten. De vergaderzaal was indrukwekkend en leek net op een soort bioscoop. Ze hebben achter de school ook nog eens een 400 meter lange atletiekbaan. We werden in drie groepen ingedeeld die ieder een rondleiding door de school kregen. Onze rondleiders waren meisjes van ongeveer 14 jaar, die voor Chinese begrippen goed Engels spraken. Toen we langs de lokalen liepen zag je kleine Chinese kinderen naar ons opkijken en schreeuwen. Ze werden helemaal wild op het moment dat we hun een hand gaven. Waarschijnlijk zijn ze niet gewend aan buitenlands bezoek. Vervolgens werden we opnieuw in groepen ingedeeld. Er volgde een biologiepracticum dat we samen met een Chinese leerling moesten uitvoeren. De opdracht was om d.m.v.  kleurverandering te bepalen welk fruit de hoogste vitamine C concentratie bevatte.
Na deze les werden er veel WeChat's uitgewisseld. Om af te sluiten deden de jongens mee aan een Chinese volleybaltraining en de meiden aan basketbaltraining. Deze trainingen verliepen heel anders dan de onze in Nederland zouden lopen: vooral gericht op balcontrole en relatief minder gefocust op wedstrijden spelen.

Xander Ziedses des Plantes en Sander Martens

Dag 5 - Vrijdag 13 april

Katya’s dag
Vandaag is het 13 april. Mijn verjaardag. Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om in Beijing jarig te zijn. Mijn gastgezin wist niet dat ik jarig was ondanks de subtiele hints en ondanks mijn aanschaf van de taart gisteravond. Toch maakte het mij niet zo erg uit en had ik geen zin om dat nog zo aan te kondigen. Op school werd ik hartelijk verwelkomd. Ik kreeg een aantal kaarten van vrienden en ontzettend veel felicitaties.

We zijn eerst naar District 798 gegaan - een kunst wijk. Het weer was niet zo goed dus na wat te hebben rondgelopen, hebben we tijd doorgebracht in een ontzettend hip tentje. Daar is het mij natuurlijk gelukt om mijn volledige ijskoffie om te stoten. Daarna hebben we op een andere plek souvenirs gekocht en zijn wij naar de Confucius tempel gegaan. Ik heb voorgesteld om de fotograaf te zijn van deze reis en maak dus de hele tijd foto's maar daardoor schrikt nu iedereen als zij mij zien omdat ze bang zijn dat ik foto's van hen ga maken wat ontzettend vermakelijk is. Na aankomst op school werd ik na een tijdje opgehaald en heb ik heel lekker avondgegeten met de grootouders. Toen kwam het op een of andere manier ter sprake en heb ik gezegd dat ik jarig ben maar er geen groot punt van wilde maken. Ze hebben ontzettend veel foto's van mij genomen en voor mij gezongen. Het was een hele gezellige avond waar Confucius, kippenhoofden en Temptation Island in het gesprek aan bod zijn gekomen. Ik kan nu met volle overtuiging zeggen dat ik heb genoten van mijn verjaardag en denk in ieder geval dat het de meest bijzondere plek is waar ik ooit jarig zal zijn.
Waaier maken

Lara’s dag
Vandaag begon zoals altijd om 5.50 uur. Lot en ik werden wakker door de wekker van onze gastheer en was het tijd om uit onze Chinese twijfelaar te komen. Met de taxi gingen we naar school en daar om 6.45 uur aangekomen gingen wij naar de ontbijtzaal. Daar hebben we voor de jarige Katya gezongen en een poging gedaan om koffie te halen, maar Starbucks was nog niet open. Om 8 uur vertrokken we met de bus naar het Art District 798 maar toen we daar aankwamen was er nog niets open. Dus gingen wij met vrijwel iedereen bij een cafeetje zitten en om daar nog even goed te ontbijten/lunchen. Om half 11 gingen we toch nog even kijken bij de winkeltjes en bij de graffiti op de muren. Daarna duurde het even voor we daadwerkelijk met de bus naar het volgende onderdeel vertrokken maar gelukkig was het weer toen nog te doen.

Groepsfoto voor de school
Daarna gingen we naar een park met een groot meer waar we mochten lunchen, maar omdat het inmiddels best wel aan het stortregenen was zijn Lot en ik een lokaal restaurantje binnen gerend waar we heerlijke kip en thee hebben gekregen. Weer een beetje verwarmd gingen we vervolgens naar een beltoren en vervolgens naar een leuk winkelstraatje waar iedereen een uurtje los werd gelaten om souvenirs en andere dingen in te slaan. Vervolgens toch nog even naar de Confucius tempel waar we een beetje rondkeken en een presentatie kregen, maar we waren inmiddels toch wel een beetje nat dus werd er niet heel veel tijd aan de tempel besteed. Al met al een prima dag met allemaal leuke activiteiten, alleen een beetje jammer van de regen, maar daar zijn we gelukkig aan gewend.