(035) 624 11 81

Beijing uitwisseling - dag 6 en 7

14 april 2018 - 15 april 2018

Dag 6 - Zaterdag 14 april

Bezoek aan Chinese muur
Op zaterdag begon de ochtend vroeg voor ons, de bus ging namelijk om zeven uur weg van school. Na een rit van 2 uur kwamen aan bij de Chinese muur.

We hadden van tevoren gehoord dat het hard zou waaien, en dat was zeker zo. Een van de Chinese hosts vertelde ons dat het de hardste wind in vijftig jaar was. Sommigen waren bang dat ze van de muur af zouden waaien, maar dat is gelukkig niet gebeurd. We kregen een aantal uur om zelf rond te lopen en vanaf het beginpunt was er een pad naar links en rechts, dus verschillende groepjes gingen verschillende kanten op. Aan de rechterkant was een erg lang pad, wat leidde tot het hoogste punt van de muur. Op de weg ernaartoe waren er aantal torens, maar daar konden we niet opgaan omdat het te hard waaide. De hele weg lang en ook op het hoogste punt werden er veel foto's van ons gemaakt, soms van dichtbij zonder dat wij dat wilden.
We wilden nog in een klein treintje/achtbaantje gaan, maar uiteindelijk hebben we dat niet gedaan. Iedereen had zijn eigen lunch mee, dus we hebben geluncht op de muur. Om één uur ontmoette iedereen elkaar weer, en na een groepsfoto te hebben gemaakt gingen we weer terug naar de school. Daar hadden we een afscheidsceremonie en de leerlingen hebben voor ons gezongen en gedanst.
Afscheidsspeeches

Daarna was de dag op school voorbij en iedereen ging met zijn eigen gastgezin mee naar huis.
Pippa van Loenen

Deze dag beklommen wij de Chinese muur: één van de zeven wereld wonderen. De wind zat helaas niet mee; we moesten ons soms vasthouden als de harde wind weer eens over ons heen kwam. De zon scheen wel fel, wat resulteerde in een aantal verbrande gezichtjes. De Chinese student vonden het ook maar al te leuk om met ons mee te lopen. Niet alleen de studenten vonden het leuk, maar ook de andere Chinese toeristen. Vele fotos werden er van ons gemaakt: gevraagd en ongevraagd. We kregen een paar uur om te lopen over de muur, wat de gelegenheid gaf om ook nog op wat plekjes van het lekkere zonnetje te genieten.
 Bij wind op de Chinese muur

In de middag gingen we terug met de bus naar de school. Een rit van ongeveer twee uur. Dit was de laatste dag op de school en daarom was er een afscheidsceremonie. We zagen en hoorden weer de talenten van onze lieve hosts en er zat ook een cadeautje bij voor de begeleiders. Met dit afscheid ging iedereen weer naar huis om de laatste dag alleen met zijn gastgezin te spenderen.
Lotte Storm van Leeuwen

Dag 7 - Zondag 15 april
Zondag hebben de leerlingen met hun gastgezin doorgebracht. Hieronder twee verslagen van deze dag.

Zondag 15 april
Vanochtend was het best relaxed, we konden in plaats van 5.45 uur om 7.45 uur opstaan. Omdat we alle andere dagen naar de school gingen of met de school activiteiten deden, moesten onze buddy's toen de hele tijd hun uniform aan; vandaag hoefde dat niet. Het was leuk om te zien wat zij leuk vonden om aan te doen. Mijn buddy bleek hartstikke in de mode te zijn! Voor vandaag had ze gepland dat we met anderen zouden afspreken om negen uur, daarvoor gingen we nog ontbijten bij de McDonald's. Ik vroeg of ze vaker bij de Mac at maar zij zei toen dat ze daar eigenlijk helemaal geen tijd voor heeft: op schooldagen is het nog niet open als zij naar school gaat en als ze naar huis gaat gaat ze toch al bijna eten. Op zondag gaat ze ook niet, want dan kookt haar oma het allerlekkerste. Daarna gingen we afspreken met nog twee anderen Nederlanders en hun buddy's. Vanaf ons verzamelpunt was het nog een uurtje met de metro naar het Summer Palace. Het was super mooi weer dus het was erg leuk daar te lopen. Je liep eerst omhoog naar het hoogste punt van de tempel en vanaf daar kon je aan de ene kant een mooi meer zien en aan de andere kant een groot deel van de stad. Wij gingen naar het meer. Na zo een drie kwartier in de rij te hebben gestaan, konden we in een trapboot (gelukkig met overkapping). Een uur lang hebben we toen op het meer gedobberd. Daar gingen we onder andere onder een beroemde brug met zeventien poortjes door. Na dat uurtje gingen we de heuvel weer op en aan de andere kant weer naar beneden, om weer de metro in te stappen. Een halte verder gingen we lunchen; niks speciaals, gewoon een soort Amerikaanse lunch (ik denk omdat ze bang waren dat we na al het Chinese eten van afgelopen week geen Chinees eten meer konden zien; en ik geef ze geen ongelijk). Na de lunch stapten we weer in de metro, gelukkig wisten we zitplekken te bemachtigen, want het was weer best ver reizen met de metro. Toen kwamen we bij het Tiananmen Square. Vanaf daar kon je een muur van de verboden stad zien. Het plein had voor de rest niet zo heel veel bijzonders, dus zijn we langs een straat gelopen die er aan vast lag met allemaal souvenirwinkeltjes. 30 minuten en 5 souvenirs later stonden we weer in de metro: op weg naar huis. Toen ik samen met m’n buddy thuiskwam moest zij snel aan haar huiswerk en ik moest mijn tas al in gaan pakken. Om een uur of zeven gingen we weer de deur uit om te gaan eten. We gingen hot pot eten. Dat is een soort grote kom waar je van alles ingooit en dat kan je dan eruit pakken en eten. Daarna slenterden we nog even door wat leuke straatjes van Beijing en uiteindelijk zijn we weer naar huis gegaan. Thuis kreeg ik een zijden sjaal en héél veel eten als afscheid.
Valérie Blom

Het Zomerpaleis
Zelfs op zondag begint de dag vroeg in China. Om 6.30 werd er op mijn kamerdeur geklopt en stond ik op. Ontbijten heb ik nog nooit bij mijn gastgezin gedaan, het was elke dag of op school of bij een restaurantje. Vandaag eten we bij het ontbijt een Beijingse specialiteit en tofu soep in een restaurant. Daarna vertrekken we in alle vroegte, voor de file uit, naar het Zomerpaleis. Zondag is onze enige vrije dag hier en veel mensen hebben gevraagd aan hun gastgezin of ze naar het Zomerpaleis kunnen, zo ook ik. Het zijn heel veel gebouwen bij elkaar waar de keizer vroeger in de zomer in verbleef. Er waren ‘s zomers dan rond de duizend mensen daar: de keizerlijke familie, raadgevers en bedienden. Het meest indrukwekkende vond ik er het meer
Er is een heel mooi blauw meer waar de gebouwen omheen gebouwd zijn. Ook is er een grote tuin met wandelpaden. Op het meer waren veel bootjes: je kon er zelfs waterfietsen! (zie foto hierboven)
Ik liep met mijn gastgezin leerling en haar ouders de tuin door en halverwege gingen we met een bootje terug naar het begin. Er was nog een museum vol met dingen uit de geschiedenis van China, maar dat sloegen we even over. Lunchen deden we bij een restaurant. We aten een soort deegballetjes gevuld met groente of vlees (zie foto hieronder links).  Erg lekker!

Het plan was daarna naar Tiananmen Square te gaan, maar daarvoor heb je je ID of paspoort nodig en dat hadden wij niet bij ons. Ook was het heel erg druk en de rijen spraken ons niet zo aan. We zijn er dus alleen langsgereden (nog steeds erg indrukwekkend) en terug gegaan naar huis. We kwamen rond 16.00 thuis, waarna ik mijn koffer inpakte en ging avondeten. We aten superlekkere Beijingse noedels, een zeer geslaagde maaltijd.

Superleuke week
Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat deze week voorbij is gevlogen. Aan de ene kant voelt het als gister dat we in Beijing landden, en aan de andere kant heb ik in zo korte tijd zo veel nieuwe dingen ervaren en leuke dingen gedaan. Elke dag ontdekten we een nieuw stukje van Beijing, met school of met onze gastgezinleerlingen. Ik heb heel erg naar mijn zin gehad bij mijn gastgezin. Zij hebben mij ook al meerdere keren op het hart gedrukt hen te bellen als ik weer een keer naar Beijing ga, wat ik zeker ga doen als dat ooit gebeurt. Morgen vliegen we terug en ik denk dat het wel even gaat wennen voor we weer gewend zijn aan het schoolleven in Nederland, na deze geweldige reis.