(035) 624 11 81

Collegetour naar de NS

29 mei 2019

Vanmiddag waren we te gast bij de Nederlandse Spoorwegen met 39 leerlingen (waarvan 27 van onze school en de rest van Comenius en Broklede)en 6 begeleiders voor de collegetour 'Hoe slimme wiskunde onze treinen op het goede spoor houden'.
 
Onze leerlingen werden op het hoofdkantoor ontvangen in het 'Trefpunt': een prachtige zaal met auditorium en voorzien van zitjes op (nagebouwde) perrons en in treinen, compleet met de gebruikelijke 'winkeltjes', poortjes en een heuse bar (broodzaak). Een zaalruimte waarin de NS zich aan haar relaties van de beste kant laat zien.
 
We waren te gast bij de afdeling Prestatieregie en Innovatie (PI): hier werken een groepje bollebozen: heel slimme wiskundigen en econometristen, onder leiding van (prof) Dennis Huisman. Deze afdeling houdt zich bezig met optimalisatievraagstukken zoals 'hoe zorg je ervoor dat reizigers een zo groot mogelijke kans hebben op een zitplaats' maar ook de wiskundige basis van de nieuwe dienstregeling is door deze afdeling bedacht. Ze maken modellen en algorithmen om al die optimalisatievraagstukken te lijf te gaan. En vanmiddag kregen onze leerlingen een uitleg over hoe je dat soort problemen beschrijft en (logisch) kunt benaderen: een heel toegankelijk verhaal, goed afgestemd op het niveau van onze leerlingen, waarin ook nog eens werd uitgelegd hoe het zit met studie- en loopbaanmogelijkheden als je 'iets' met wiskunde wilt.
Na deze uitleg kregen de leerlingen een pakketje optimalisatievraagstukken die ze in groepjes van 4-5 moesten oplossen. De leerlingen verdeelden zich over de ruimten en hebben bijna 1,5 uur actief en gedreven gewerkt aan deze puzzels, daarbij geholpen door de 4 mensen van de afdeling PI en gelukkig aangevuld met onze eigen wiskundigen (Lanah en Anne) .... inderdaad de scheikundedocenten (GGH, CC, Broklede) die normaal gesproken zo'n leidende rol spelen tijdens collegetours moesten zelf ook gewoon aan het werk en volgens mij hadden ze minstens evenveel moeite met de opgaven als de leerlingen :-)
 
Mooi om te zien hoe onze 4e en 5e klassers met elkaar samenwerkten (maar ook met leerlingen van de andere scholen) om de mooiste oplossingen uit te werken. Je kunt je misschien voorstellen dat er enige competitie ontstond: zeker toen bleek dat het groepje waarin onze olympiadekanonnen (ik noem geen namen) zaten die de problemen wel eventjes met Python programma's zouden oplossen....
 
Aan het einde van de middag werden de opgaven en oplossingen doorgesproken en de allermoeilijkste opgave werd gepresenteerd door 3 groepjes leerlingen: ieder met een eigen invalshoek en logische benadering. Een geweldig optreden van onze Julie Verbeek en Famke v Winden, daarna een Tim Zijlstra die ik nog nooit zo zelfverzekerd voor een grote groep zijn verhaal heb zien doen (gecomplimenteerd hij was er zelf ook erg tevreden over) en tenslotte Maurits die het nog eens vanuit een andere invalshoek benaderde. Alle presentaties werden met applaus ontvangen en deze leerlingen kregen een extra prijsje.