(035) 624 11 81

Drama op afstand…..

15 april 2020

Het lijkt erop alsof we in een vreemde film zijn beland. En toch zitten we met z’n allen in deze situatie van thuis werken en onderwijs volgen op afstand. We proberen zoveel mogelijk alles door te laten gaan. Dat maakt creativiteit los. Ons vak, drama, draait om interactie met elkaar. Juist dat is niet meer mogelijk maar wat dan wel?
De leerlingen in klas 1 hebben de opdracht gekregen om een kort filmpje te maken. Ze moesten een actie bedenken met een wc rol. Alles mocht behalve de wc rol gebruiken waar die normaal voor bedoeld is. Dit leverde hele leuke, inventieve acties op die achter elkaar zijn gezet in een filmpje waarbij de rol wordt doorgegeven. Ook hebben de leerlingen een online dramales gevolgd. 
In klas 2 zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het schrijven en bedenken van een script naar aanleiding van een bestaand klassiek stuk. Het ene cluster is bezig met stukken van William Shakespeare en de andere clusters zijn bezig met stukken uit de Oudheid. Hoe kan je hier een eigen(tijdse) draai aan geven? Welke elementen uit dit verhaal kan je naspelen? En de volgende stap is hoe gaan we dit naspelen op anderhalve meter afstand?


Vlak voordat de school dicht ging zouden de leerlingen van klas 4 hun groepsvoorstelling aan ouders, familie en vrienden presenteren. Helaas kon dat niet doorgaan. We hebben de eerste weken gebruikt om productionele taken uit te werken. Zo is er een definitieve versie van het script gekomen, heeft elke leerling een eigen kostuumontwerp gemaakt voor zijn personage in het stuk, zijn er overzichten gemaakt voor de kostuums, de grime en decor en rekwisieten. Tenslotte is er ook nog een licht- en geluidsplan gemaakt. Hopelijk kunnen de leerlingen de voorstelling alsnog in juni gaan opvoeren, wellicht voor een lege zaal. Het zou mooi zijn als we in dat geval de voorstelling kunnen streamen.  Als je dit leest en je kan helpen om een live stream op te zetten zodat de voorstelling op afstand kan worden meegekeken neem dan even contact met mij op via cavadino@ggh.nu. Hulp hierbij is welkom! Indien het door de maatregelen toch niet haalbaar blijkt om de groepsvoorstelling dit schooljaar nog uit te voeren zal het worden doorgeschoven naar volgend schooljaar.
En er staat nog een schoolexamen voor klas 4 op het programma. We hebben de vorm aangepast aan de omstandigheden. De leerlingen hebben de opdracht gekregen om een Spoken Word Performance voor te bereiden. Spoken Word is een kunstvorm waarin teksten op een muzikale manier worden voorgedragen. De leerlingen schrijven een tekst over een onderwerp wat hen bezighoudt, dat kan van alles zijn. De situatie waarin we nu zitten zal ongetwijfeld een rol gaan spelen. Via zoom hebben we contact, de leerlingen zullen elkaar onderling feedback geven op de geschreven teksten. Na de meivakantie zullen de leerlingen deze Spoken Word gaan opvoeren, online of in het klaslokaal. Ik ben heel erg benieuwd, het lijkt me heel bijzonder om ieders verhaal te horen over het beleven van deze vreemde tijd.

En gelukkig is het dus nog steeds mogelijk om enige interactie te hebben met elkaar ook al is dit op de online manier wel een heel ander soort contact. We hopen dan ook dat we elkaar na de meivakantie allemaal weer op school kunnen ontmoeten.

Anne Cavadino en Piroska Oroszlany
Docenten kunst Drama.