(035) 624 11 81

IJsland dag 4 - Westmaneilanden en Reykjavik

11 mei 2018 - 13 mei 2018

Van 8 t/m 13 mei is een groep leerlingen met aardrijkskunde in het profiel op studiereis in IJsland. Diverse plaatsen worden bezocht waarbij o.a. aandacht besteed wordt aan vulkanisme en post-vulkanisme, riftvorming, erosie, de vorming van basalt en natuurlijk geothermie en geothermische energie. Hieronder kunt u het blog van de leerlingen over hun ervaringen volgen.

Vrijdag 11 mei, IJsland dag 4 - tekst en foto's Milou Miedema en Lola Barends

We begonnen de dag vroeg met ontbijt om half 8, daarvoor moesten alle koffers al zijn ingepakt en de bedden opgemaakt. We hebben daarna afscheid genomen van Guesthouse Husid en zijn met de bus naar de haven gereden. Hiervandaan gingen we met een veerboot naar de Westman-eilanden.
Daar aangekomen begonnen we, ondanks de harde wind en regen, aan een wandeling naar de vulkaan Eldfell, die in 1973 is voor het laatst is uitgebarsten en voor veel schade heeft gezorgd. Na anderhalf uur lopen kwamen we aan op het hoogst bereikbare punt.

Westmaneilanden
We verzamelen ons voor de wandeling

Daarna kregen we een uur vrije tijd om op te warmen en te lunchen. De volgende activiteit was een wandeling naar een meeuwenbroedplaats op een rots. Er hingen hier touwen die bedoeld waren voor het pakken van de eieren van de vogels. Ook was er een oefentouw waarbij we zelf konden ervaren hoe het was om aan deze rots te hangen.
 Links: Aan het oefentouw Midden: Urridafoss  Rechts: Uitzicht

Voordat we weer met de ferry teruggingen naar het hoofdeiland, hebben we nog een hoge vulkaan beklommen, met een mooi uitzicht over de stad. Met een tussenstop bij de grootste waterval van IJsland Urridafoss, zijn we tenslotte naar onze nieuwe slaapplek gereden in Reykjavik.