(035) 624 11 81

IJslandreis!

3 juni 2019

Van 28 mei tot en 3 juni zal de eindexamenklas 5 naar IJsland gaan. Volg ons blog hier.

Dinsdag 28 mei, verslag IJsland reis
Door Mees en Ramon

Al voordat de dag was begonnen, was al duidelijk dat onze reis langer zou gaan duren dan verwacht; De NS ging namelijk staken. Aangezien de verwachting was dat er uren file zou staan besloten sommige docenten al om zeven uur van huis te vertrekken, terwijl de verzameltijd op Schiphol pas 11 uur was. Een enkeling maakte het zelfs zo bond om al om 6 uur van huis te vertrekken. De file bleek echter erg mee te vallen waardoor velen al voor half tien ‘s ochtends op Schiphol waren. Omdat iedereen zo vroeg op Schiphol was, verliep alles zoals gepland en dus zaten we met zijn allen op tijd in het vliegtuig. Ook de vliegreis verliep rustig zonder al te veel turbulentie.

Vanuit het raam leek het weer in IJsland zonnig en warm, maar van het laatste was geen sprake: zodra we een stap buiten zetten voelde je meteen een koude en harde wind in de nek hijgen. Dit kwam natuurlijk door het vlakke kale landschap van IJsland, waarvan de vegetatie niet in staat was om de wind af te remmen. Dit hield ons echter niet tegen. Onze eerste stop was bij de divergente breuk tussen de EUR-Aziatische plaat en de Noord Amerikaanse plaat. Over deze breuk was een brug gemaakt: oftewel toen je eerst de brug betradt,bevond je je nog in Europa en aan het einde van de brug bevond je je in Amerika.
Daarna gingen we naar een spleetvulkaan genaamd de stamparvulkaan. Bij een spleet vulkaan is er nauwelijks sprake van druk waardoor explosieve uitbarstingen hierbij niet voorkomen. De half vloeibare lava komt slechts omhoog met een pufje, waardoor het lavagesteente zich langzaam langs de randen opbouwt. We hebben op de stampor ook nog even van het adembenemende uitzicht genoten, waarna we weer de bus in stapten.

Links Bridge between Continents en rechts Stampar Crater

Eenmaal aangekomen bij onze twee overnachtingshuisjes hebben we eerst lekker gegeten, waarna er nog  gevoetbald en gekaart werd. Hoewel achttien jongens na het voetballen met zijn allen maar één douche hadden om zich op te frissen was de eerste dag zeker geslaagd.

Woensdag 29 juli
Door Marienke en Jolente

Woensdag 29 mei

Onze dag startte met ons eerste ontbijt in het hostel op IJsland. Na een lunchpakket te hebben gemaakt, zijn we in de bus gestapt. Onderweg naar onze eerste stop wees onze charmante en enthousiaste gids ons op de langste rivier in IJsland en een van de grootste gletsjers.

Bij onze eerste stop werden er veel foto's gemaakt bij het mooi gekleurde water. We waren namelijk aangekomen bij the white river. Nadat we hier waren uitgewaaierd stapten we weer in de bus.

Onze volgende stop was zeer indrukwekkend. Bij het denderende geluid en het opspattende water konden we genieten van de Gullfoss, een schitterende waterval. Iedereen waaide weg en schuilde in de souvenirwinkel.

Vervolgens kwamen we aan bij de geisers. De zwaveldampen, afkomstig uit de geisers, roken niet al te best, maar waren wel lekker warm. Dat kwam goed uit, want het was behoorlijk koud en ook hier waaide het hard, zoals overal op IJsland. Velen probeerden een geiseruitbarsting vast te leggen om een prijs te bemachtigen.
Ook kon je een wandeling naar de top van de berg om van het omliggende landschap te genieten.

Terwijl iedereen nog zat na te genieten van de mooie geisers vertelde mevrouw Lubbers over de politieke geschiedenis van IJsland. Met deze achtergrondkennis brachten we een bezoek aan de Öxarárfoss en Thingvellir.
Hier werd fanatiek geklauterd over de rotsen en dit bezorgde een aantal berggeiten een nat pak. Op weg naar de parkeerplaats liepen we over een divergerende breuk en hadden we uitzicht op de Skjaldbreidur, een schildvulkaan.

Onze laatste bezienswaardigheid was de Kerid krater. Hier gaf de heer Veerbeek ons een uitleg en hebben we rond de krater gelopen.

Hierna gingen we naar onze laatste stop: de supermarkt. Hier heeft iedereen flink ingeslagen, variërend van chocolade en frisdrank tot heerlijke, knapperige, rode appels.

Eenmaal terug in het hostel konden we meteen aan tafel en hadden we een vrij avondprogramma.

Donderdag 30 mei
Door Eline

Kwart voor 8; voor de een wat zwaarder dan de ander, maar allemaal (redelijk ;) ) optijd waren we bij het ontbijt van onze hostel. Een uurtje later stonden we met zn allen, ingepakt met jassen, sjaals, musten en wel, alweer in de startblokken om te vertrekken met de bus. Een paar minuutjes verder, kwamen we aan bij het Lava Centre. Dit is een nieuw museum met veel interactieve mogelijkheden; we konden aardbevingen voelen via speciale platen in de grond en er was een maquette met steeds wisselende figuren erop getoond.
Na dit museum met een mooi “viewing point” vertrok de bus naar onze tweede stop. De chauffeur bracht ons bij een immense waterval met een mooie waterval eromheen. Na precies 383 (!) traptredens kon je bovenaan de waterval kijken en mooie kiekjes maken.
Ook onderaan de waterval hebben we ook mooie dingen gezien; het water spatte alle kanten op en allerlei regenbogen kwamen tevoorschijn. De gletsjers, met de naam Solheimajökull, waren een volgend uitje. Grote morenes en ijsrotsen konden we bekijken en verschillende aardrijkskundige verschijnselen kwamen aan bod. De klim was het uitzicht zeker waard. Een gletsjermeer omringde het enorme ijs, waarop mensen met tourgidsen zelfs aan het klimmen waren!
Op het volgende plekje, kregen de meeste toch wel wat verwarring... Een strand in Ijsland??? Gek maar waar. Het strand “Dyrholaey” met zogenaamde “killerwaves” ; golven die ineens met een sneltreinvaart omhoog komen en de ergste gevolgen hebben... Verder waren daar enorme gesteentes waarin we de gevolgen van erosie goed konden zijn.

Vervolgens vertrokken we naar een gebergte met drie grote watervallen. Achter éen konden we met heel de groep lopen, hoewel we zeiknat werden, toch wel gaaf! Bij de andere waterval konden we rotsen beklimmen en bij de laatste, konden we zelfs via een grot helemaal naar het meertje lopen. De meest gave fotos zijn hier zeker gemaakt.
Hierna maakte we een zeer nodig uitstapje: het dagelijkse tripje naar de supermarkt. Van paprikas tot mega pakken van capri-sun; alles werd ingeslagen. Na deze lange maar leuke dag, aten we om half 8 zoals gewoonlijk weer in ons hostel. Rijst met een sausje en de benodigde groenten, gingen er na zon dag als pap in! Gelukkig hebben we hierna met zn allen uit kunnen buiken, tijdens een documentaire over de eilanden die we morgen (vrijdag) gaan bezoeken! Heel wat theetjes en verhalen later; was het 23:00 en moesten de lichtjes weer uit!

Vrijdag 31 mei
Door Julia en Paloma

Na lekker te hebben ontbeten, en wel een half uur later dan gewoonlijk, vertrokken we met onze hele groep richting de Westmann eilanden. Helaas viel de vaart met de boot naar de eilanden vies tegen, vanwege een paar ongelukkigen die niet zo goed tegen de beweging van de boot konden. We waren nog geen vijf minuten de baai uit of de restanten van het ontbijt vlogen door de boot heen. Eenmaal op het eiland aangekomen was de misselijkheid bij de meesten al verdwenen en konden we de vulkaan beklimmen. Ondanks de harde wind lukte iedereen het om aan de top te arriveren, waar het uitzicht de zware klim toch wel waard bleek te zijn. Na dit adembenemende uitzicht te hebben geobserveerd, was de afdaling door de wind wellicht wel pittiger dan de tocht omhoog.
Een korte pauze verder en we gingen naar onze volgende stop: de klimmuur. Natuurlijk werd deze in feite alleen beklommen door de alfa mannetjes van de groep, die zichzelf even wilden bewijzen. Maar het indrukwekkendste was toch mevrouw Lubbers die zich er ook even aan durfde te wagen.
Gepland was de terugtocht naar het vaste land om 17:00 maar dit liet even op zich wachten tot een uur of tien. Na even goed gedineerd te hebben in het 300 man rijke dorp zat de feestsfeer er aardig in, wat de terugreis in de boos ondanks de regen en hoge golven erg gezellig maakte. Eenmaal in de bus werd dit voortgezet toen we hoorden dat we de in ruil voor onze goede inzet de volgende dag pas om half tien aan het ontbijt hoefden te zitten.

Zaterdag 1 juni
Door Victor

De dag begon later dan we gewend zijn: we ontbeten pas om 09:30, al was een stel extreme fanatiekelingen rond die tijd al klaar. Met zo’n mentaliteit beloofde het een geweldige dag te worden.En dat werd het ook! Om 13:00 kwam de groep aan in Reykjavik, en wel bij ‘The Sun Voyager’, een metalen kunstwerk dat een vikingsschip afbeeldt. Na een halfuurtje junkies spotten in het centrum, want ook dat is IJslandse cultuur, werd de groep - zoals het wordt genoemd - losgelaten tot 16:15.

Als de cultuurbarbaren die wij als gymnasiasten zijn, is de groep massaal gaan chappen in de pittoreske maar peperdure restaurantjes die de IJslandse hoofdstad kent. Ik kan niet namens de hele groep spreken, maar voor mij was het eten heerlijk, iets wat niet vanzelfsprekend is in dit land waar het nationale gerecht een hotdog is. Gelukkig komen in Reykjavik genoeg culturen bij elkaar dat het zeker wel te bikken was.
Na de lunch kregen de groepjes de kans te flaneren door Reykjavik, en in de gezellige winkels eventueel souvenirs voor hun geliefden in Nederland te kopen, tot we om 16:15 moesten verzamelen bij de Hallgrimskirkja om terug naar Guesthouse Húsid te karren, hetgeen onderbroken werd door een pauze bij wederom een fascinerende waterval.

Toen de groep terugkwam in de Guesthouse begon de finale van de Champions League, tussen Tottenham Hotspur en Liverpool. Dit was een echt hoogtepuntje voor de voetbalfans en Tottenham-haters binnen de groep. Liverpool heeft gewonnen, en Lucas Moura moest huilen. Lekker voor hem #WZAWZDB

Zondag 2 juni
Door Mee en Jet

Half 6 s’ochtends ging de wekker vandaag. Ja je hoort het goed, half 6. Iedereen was moe en chagerijnig bij het ontbijt, maar toen we na een 2 uur lange busrit arriveerden bij de welbekende blue lagoon, verdween de chagerijnigheid als sneeuw voor de zon. We mochten ons onderdompelen in een van de mooiste en warmste baden van heel IJsland. Vooral meneer Brockbernd genoot in volle toeren. In de bus was hij al zeer enthousiast, maar toen hij eenmaal het bad voelde werden al zijn verwachtingen overtroffen. Na 2,5 uur in dit heerlijke bad gedompeld te hebben sprongen we de bus weer in.
We vertrokken naar een hoop mooie (maar ook ontzettend stinkende) zwavelpoelen. Ook hier genoot iedereen erg van. Vervolgens werden er nog een aantal geweldige meezingers gedraaid in de bus. Toen we arriveerden werden we verrast door heerlijke kookkunsten van Jana, onze gastvrouw. Na de maaltijd hebben we nog van de laatste vrije uurtjes in IJsland genoten. Nu is het helaas weer tijd om de tas in te pakken en dit prachtige land morgenvroeg te verlaten.
We hebben ontzettend genoten!!