(035) 624 11 81

Leadership op het GGH

1 oktober 2020 - 1 november 2020

Dit jaar zijn we in de bovenbouw al vroeg begonnen met Leadershipsactiviteiten.
 
Voor de zesde klas kwamen op 21 augustus de Krachtpatsers (http://www.fcdekrachtpatsers.nl/) naar het GGH voor het eerste deel van het driedelige Quo Vadis?-traject van klas 6 (quo vadis? = waar ga je heen?). Onze examinandi werden meegenomen in een ochtend of middag van reflectie, ontdekken, uitwisselen en delen. Soms best moeilijk om te switchen naar een andere versnelling, die je de gelegenheid geeft om je heen te kijken, naar je keuzes, je doelen, je intenties, maar ook naar je acties, heden en verleden, je metgezellen. De leerlingen hebben in kleine groepjes hun levensverhaal (levenslijn) met elkaar gedeeld. Dat werd heel waardevol gevonden, echt een lijntje naar elkaar, naar elkaar beter begrijpen. De zesdeklassers die ik na afloop sprak zeiden dat ze de training als bijzonder ervoeren, als leerzaam. Het was goed te zien dat de leerlingen graag de handvatten die geboden werden aanpakten. Een van de meiden zei, dat ze nu goed merkte dat het nut had gehad, al die voorgaande leadershipsactiviteiten, omdat je dan nu meer open stond voor zo’n training als die van de Krachtpatsers, dat je wist wat je ermee moest. Een mooi compliment voor ons Leadershipstraject!
 
Voor elke vijfde klas was er in de eerste of tweede week een middag met onze twee vaste coaches, Eveline en Tom. Zij begeleiden normaliter in klas 4 de twee modules van het Gnothi Seauton-traject (gnothi seauton = ken jezelf). Daar de corona-crisis roet in het eten had gegooid voor aflevering twee in de vierde klas, hebben we deze over de zomervakantie heen getild. Dit bleek heel waardevol; de leerlingen konden zich verdiepen in hun eigen drijfveren, keuzes, karaktertrekken en werkwijze op basis van de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). De vragenlijst bij deze indicator, die de leerlingen voorafgaand aan de training hadden ingevuld, koppelt je antwoorden aan één van 16 verschillende persoonlijkheidstypes, die ingaan op vier hoofdvragen:
Waar richt je je aandacht op? Extraversion (E) of Introversion (I)
Hoe neem je informatie op? Sensing (S) of INtuition (N)
Hoe neem je beslissingen? Thinking (T) of Feeling (F)
Hoe gaat je om met de wereld om je heen? Judging (J) of Perceiving (P)De leerlingen namen hun vierletterige uitkomst mee naar de training en konden zo na elke uitgevoerde activiteit kijken of ze het eens waren met hun ‘resultaat’.  Vooral de spaghetti-challenge leverde veel hilariteit op: wie bouwt de hoogste zelfstandig staande constructie van 20 (ongekookte!) spaghetti-staafjes, 1 meter plakband en een touwtje van 1 meter, en 1 marshmallow, die bovenop de constructie moet staan?
 
Ook voor klas 4 was er al een klein middagprogramma met theatersport, dat vooral was gericht op het kennismaken met je nieuwe klas (en je mentor), maar leerlingen ook de kans gaf om zichzelf neer te zetten zoals zij dat wilden. Halverwege klas 4 zullen we deel 1 van Gnothi Seauton gaan doen met Eveline en Tom. Daarover te zijner tijd meer.
 
Tot slot: op dit moment draaien de vierdelige Ollie-trainingen op volle toeren in klas 3. Centraal staat hierin de bewustwording van de persoonlijke kwaliteiten, drijfveren en ambities, maar er is ook aandacht voor empathie: Hoe kan ik helpen? Wat ís helpen? Is helpen het doen op de manier die jíj goed vindt, of is het doen wat er nodig is? Deze weken worden de pecha kucha’s (mini-presentaties naar japans model) door de indivuduele leerlingen gepresenteerd. In vijf dia’s van 20 seconden vertellen ze aan hun groepsgenoten wie of wat hen inspireert. Ook dit jaar zater er tussen de vele mooie verhalen weer high-impact presentaties, waarin de presentator iets van zichzelf durfde te delen waarvan de groep zich niet bewust was en waardoor de betreffende leerling plots in een heel ander licht werd gezien. Interessante ervaring voor de leerlingen, hoe empathie gevoed kan worden door informatie...
 
Maithe Hulskamp & Marije Schoeber (coördinatores leadership)