(035) 624 11 81

PEEP Science in Athene

12 december 2019

Verslag L. Evers, docent wiskunde en begeleider PEEP science
 
Aansluitend op PEEP History in Hilversum, vond tussen 16 en 23 november PEEP Science plaats in Athene. Met een groep van vijf van onze leerlingen ben ik daarheen gereisd. Het thema was Artificial Intelligence (AI) en het team bestond uit: Marili van Weede, Maria Meeter, Colette Schuurmans, Marije Roeper en Mila Steenmijer. De deelnemende landen, naast Nederland, waren: Hongarije, Rusland en gastland Griekenland. De dames hebben het zichtbaar naar hun zin gehad, en voor de docenten was alles ook erg goed geregeld. 
 
Dit artikel bestaat uit mijn verslag dat zich voornamelijk richt op de inhoud van het educatieve programma, gevolgd door de impressies van verschillende aspecten van de belevenissen van één van onze deelnemers, Mila Steenmeijer, uit klas 5. 
 
Op dag 1 hebben twee van de vier groepen hun landenpresentatie gegeven, waaronder het Nederlandse team. Dat ging erg goed. We hebben veel complimenten gekregen over de manier waarop onze dames presenteerden. Na de pauze kregen de leerlingen hun eerste workshop: de ene helft heeft een draagbare sensor ontworpen voor een blinde. Zij moesten daarbij ook programmeren wanneer en hoe de sensor de gebruiker moet waarschuwen indien de persoon ergens tegenaan dreigt te botsen. De andere helft heeft een ontwerp gemaakt van een aerodynamisch vliegtuig. In beide workshops maakten de leerlingen op die manier kennis met de eerste stappen binnen een systeem dat gebruik maakt van AI: informatie uit de omgeving filteren en het systeem daarop laten reageren. Het model en/of ontwerp wordt vervolgens weer aangepast indien nodig. 
 


De tweede dag waren de andere twee landen aan de beurt om hun landenpresentatie te geven. Daarna heeft ieder land zijn eigen onderzoek over AI gepresenteerd. Ook dat deden de dames weer erg goed. Ze hadden zich gericht op drie toepassingsgebieden: social media, gezondheidszorg en robotica. Na toelichting van elk onderwerp schetsten zij een best- en worst-case scenario voor de toekomst. Het geheel sloten zij af met een bespreking van de ethische aspecten die bij AI om de hoek komen kijken. Op het eind van de dag kregen we een presentatie van een onderzoeker. Hij lichtte toe hoe AI wordt ingezet bij het tegengaan van een depressie: de patiënten dragen een armband met verschillende sensoren. De metingen daarvan worden gebruikt om de emotie van de patiënt op verschillende momenten in te schatten en op basis daarvan wordt de patiënt een advies gegeven over een activiteit die de stress zou kunnen verminderen. Als de patiënt zo'n suggestie opvolgt, wordt vervolgens weer gemeten hoe de patiënt daarop reageert. Het effect van zo'n activiteit bij deze specifieke patiënt wordt dan weer gebruikt om het model voor toekomstige suggesties aan te passen.
 
Dag 3 stond de hele dag in het teken van een excursie. We hebben de archeologische route van Mycenae gelopen met allerlei interessante verhalen van onze enthousiaste gids. Daarna was het tijd voor een gezellige lunch in het nabijgelegen Nafplion. Tijdens de lunch waren alle leerlingen van de verschillende landen druk met elkaar in gesprek. Onze dames zochten echt contact met de andere leerlingen en waren druk bezig met uitwisselen van verhalen over hoe dingen in de verschillende landen geregeld zijn. Vooral de verschillen tussen de schoolsystemen vonden ze erg interessant.  

Donderdag begonnen we met het vervolg op de workshops: degenen die vorige keer het ontwerp van de draagbare sensor voor blinden hadden gemaakt, gingen nu aan de slag met het ontwerp van het vliegtuig, en andersom. ’s Middags hebben The Bionic Man gekeken, een film waarin Robin Williams een robot speelt die steeds meer sociale en fysieke kenmerken van een mens gaat vertonen. Na afloop werd daarover een stelling geformuleerd: ‘Als AI het stadium bereikt dat een robot alle eigenschappen heeft van de robot in de film, dan zou hij ook als mens behandeld moeten worden’. Daarover werd vervolgens gedebatteerd, waarbij iedereen minstens één keer het woord kreeg. Ook daar voerden onze dames weer het hoogste woord. Ze zijn totaal niet bang om voor de groep ter plekke hun mening te geven en voelen zich vrij om dat te doen. Ze gaven achteraf ook aan dat ze het debatteren heel leuk vonden om te doen. 
 
De laatste dag hebben we de grootste Griekse telecommaatschappij bezocht. Hier kregen we een rondleiding langs verschillende afdelingen waar AI gebruikt wordt. In meerdere ruimtes werd gebruik gemaakt van grote schermen waar de actuele relevante informatie van het netwerk werd getoond. We kregen onder andere uitleg van het hoofd van de afdeling die zich richt op het tegengaan van cyberaanvallen op het net netwerk en op hun commerciële klanten. Bij een volgende afdeling werd de actuele bezetting van het netwerk gemonitord. Er werd ons verteld dat AI wordt ingezet om storingen in het netwerk te identificeren en de mogelijke oorzaken daarvan te classificeren. Verder kregen we die dag nog verschillende presentaties en ontmoette we robot DINO (Digital INNOvation). 
 
Al met al is het voor iedereen een heel leuke, leerzame week geweest waarin we zeer gastvrij zijn behandeld. Dit alles werd ‘s avonds afgesloten met een feest op school waar de Nederlandse dames natuurlijk als eerste de dansvloer wisten te vinden! 



Verslag Mila Steenmeijer, deelnemer PEEP science 
 
Twee weken geleden zijn wij (Colette, Marije, Marili, Maria en Mila) naar Athene gegaan voor PEEP Science. Het thema dit jaar was artificial intelligence. Tijdens het programma hebben we robots ontmoet, toepassingen van de nieuwste technologie bekeken en gediscussieerd over de ethische aspecten van AI. 
 
Op zaterdag verzamelden we op Schiphol om naar Athene te vertrekken. Na nog wat stroopwafels te hebben ingekocht en de observatie van variatie van koffergroottes konden we gaan. Toen we daar aankwamen, hebben we meteen de Hongaren op het vliegveld ontmoet en werden we samen door de gele schoolbus opgehaald. Vervolgens werd iedereen opgehaald door zijn gastgezin. Deze week verbleef iedereen bij een familie, die leuke activiteiten met ons zouden ondernemen (de meeste dan) en zorgden dat we nooit honger zouden hebben. Dat was in ieder geval zeker gelukt. 
 
De eerste avond hadden enkele gastgezinnen een ontmoetingsfeestje georganiseerd. Hier konden we dus al wat Grieken, Hongaren en Russen ontmoeten. Ook kregen we pita gyros of souvlaki te eten, het verschil is voor ons nog steeds niet duidelijk. 
 
Na een gezellige avond konden we de dag erna uitslapen, want dit was onze vrije dag met het gastgezin. Sommigen gingen naar de zee of het centrum van Athene. Anderen van ons gingen naar een repetitie van het aankomende internationale theater project (ITP, in april). Hier mochten we zelf ook meespelen en helpen brainstormen. 
 
Maandag begon het project dan echt! Iedereen kwam om 8:00 naar school in vrolijke kleurrijke kleren, wat blijkbaar niet de standaard was. Iedereen liep er rond met joggingbroeken en te grote truien. We begonnen met wat kennismakingsspelletjes en zouden daarna de landenpresentaties doen. Wellicht hadden we wat meer tijd aan de namen moeten besteden want die moeilijke Russische namen zaten aan het eind van de week nog steeds niet in onze hoofden. De landenpresentaties waren zeer leuk om naar te luisteren ondanks het af en toe nationalistische randje en het gekke eten wat we toegereikt kregen. Elke dag werden de pauzes goed verzorgd. Zo kregen we altijd lekker cake en broodjes. De verse mandarijnen bleven onze favoriet. Na het ochtendprogramma zouden we in de bus stappen. Eerst moest iedereen nog even naar het toilet, maar na de aanblik hiervan keerden iedereen toch snel weer terug. De luxe privéschool had blijkbaar niet hun budget in het sanitair gestoken. Onder begeleiding van een gids kregen we de Akropolis te zien. Gelukkig scheen het zonnetje en konden we zo optimaal van onze tour genieten. In de avond ondernam ieder weer verschillende activiteiten. Zo werd er bij vrijwilligerswerk geholpen, gekickbokst en in de thuisbioscoop films gekeken.  
 
Op dinsdag begonnen we dan echt aan het thema. Ieder land gaf zijn eigen presentatie over het thema. We hebben toen over heel veel toepassingen van AI gehoord. Ook viel het ons op dat wij als Nederlandse delegatie graag tijdens presentaties onze gedachten stimuleren met ‘doodlen’ terwijl anderen landen verstard aandachtig luisteren. In de pauze waren we wel toe aan wat beweging dus zochten we een volleybal en zijn we gaan volleyballen met de Hongaren. Na al het eten wat we voor onze kiezen kregen was dat wel fijn. Na de pauze deden we een quiz waarbij we in gemixte teams grappige opdrachten deden. De Hongaren wisten bijna alle landen van Europa zo op te noemen, de Grieken waren zeer taalkundig, de Russen waren levende leugendetectors en wij namen de pen en sleeptouw in handen. In de avond was er een basketbalwedstrijd, waar we met groene strepen op onze wangen gingen helpen aanmoedigen. Tot het einde stond het gelijk en in de laatste seconde scoorde ze nog. Er hing een superleuke sfeer en wij waren vooral blij dat we niet met chagrijnige Grieken mee naar huis moesten. 
 
De dagtrip stond voor woensdag op het programma. Met zijn alle slaperig in de bus vertrokken we naar Mykene en Nauplion.  Deze dag was het een beetje regenachtig maar wij als echte Nederlanders stonden als enige met een parapluutje. In Mykene hadden we prachtig uitzicht op akkers en de zee dus hier hebben we wat leuke kiekjes genomen. In de busrit naar Nauplion zat de stemming er goed in en werd er een feestje met allerlei soorten muziek gebouwd. Na nog wat uitleg over het stadje, gingen we met de hele groep eten. Het was heel lekker traditioneel Grieks eten. Na het hoofdgerecht waren we gevlucht voor het toetje en konden we de winkeltjes bezichtigen. Na een lange dag keerden we weer terug naar Athene.
 
Om een beetje bij te komen van de woensdag keken we donderdag een film. Achteraf gingen we hierover discussiëren en wij waren zeer fanatiek. Vervolgens ging iedereen weer met zijn gastgezin mee naar huis. Vaak kregen we na school naast de lunch die we al hadden gehad, een tweede lunch. Dit bestond vaak uit een avondmaaltijd, maar deze werd dan koud geserveerd. In de avond gingen we met alle Nederlanders en wat gastgezinnen naar het centrum van Athene. Hier hebben wel gezellig geshopt en werden op een gegeven moment naar een kerst cafeetje gebracht. Hier hebben we hele lekkere taart gegeten alleen vielen de porties niet zo in de smaak. Het was heel leuk om Athene in de avond te zien en het was een geslaagd uitstapje.
 

De laatste dag was alweer aangebroken en we begonnen met een week evaluatie. Naast onze kritische houding tijdens de evaluatie vond iedereen de week hartstikke leuk! Verbeteringen werden genoteerd en het was fijn om te horen dat alle landen ervan hadden genoten.  In de avond was er een afscheidsfeest op school. Na wat nummers van de schoolband zat de sfeer na het laatste nummer er goed in. Er stond een buffet voor ons klaar en met op de achtergrond traditionele Griekse muziek konden we gaan eten. Na het eten konden er nummers worden aangevraagd en werden de heupen losgegooid. Toen zagen we de Russen voor het eerst helemaal losgaan. Na het feest gingen sommigen nog het nachtleven van Athene ondervinden. 
 
De volgende ochtend werden de tassen gepakt. Na afscheid van de gastgezinnen en plannen voor hun komst naar Nederland, konden we vertrekken. We konden wat uurtjes slaap inhalen in het vliegtuig en werden op Schiphol weer opgehaald. 
 
Weer veilig thuis in het bewolkte en regenachtige Nederland…