(035) 624 11 81

Shanghai reis

10 maart 2019 - 18 maart 2019

Op zondag 10 maart zijn 15 leerlingen uit klas 5 naar Shanghai vertrokken. Hieronder volgen hun indrukwekkende belevenissen van dag tot dag. Hun belevenissen zijn tevens de volgen op ons Instagram en Facebook account.

Dag 7: zondag 17 maart 2019 - Bé & Marguerite

Vandaag  was een vrije dag, die we dus zelf mochten invullen. Wij zijn samen met Bé’s host naar de Oriental Pearl Tower geweest, een gigantische wolkenkrabber in de CBD. Deze wolkenkrabber is de meest opvallende van de skyline van Shanghai, vanwege de ongebruikelijke vorm en kleur. We hebben eerst kaartjes gekocht, een ijsje gehaald en gewacht totdat we erin mochten. We moesten eerst in een mega rij wachten om onze tas gecheckt te laten worden, misschien wel 40 minuten. Eindelijk waren we voorbij de rij, om vervolgens in een nóg langere rij te wachten op de lift die ons naar boven zou brengen. We werden steeds gek of verwonderd aangekeken door allerlei Chinezen, we voelden ons als twee aapjes in een kooi! Nadat we in de rij hadden gestaan gingen we de lift in, die ons in iets meer dan een halve minuut naar wel 263 m hoog heeft gebracht!! Het was een prachtig uitzicht, maar de smog verhinderde het best wel.. We zijn een rep naar beneden gelopen, waar je op glas stond en dus recht naar beneden kon kijken!!! Doodeng.
Uiteindelijk besloten we naar beneden te gaan, wat ons uiteindelijk door allerlei rijen en gekke omwegen door verschillende soorten ruimtes wel 35 minuten heeft geduurd!
Het was erop terugkijkend vrij vermoeiend door alle rijen en wachttijden, maar iets heel gaafs om van je bucketlist af te kunnen strepen!

Dag 6:  zaterdag 16 maart - Eveline & Julia

Vandaag heeft onze groep een fijne dag beleefd met een niet al te druk programma, maar één die centraal stond rond het zelf ontdekken van een prachtig park in Nanjing.
De dag begon ietwat later dan onze eerdere ochtenden: we konden namelijk “uitslapen” tot wel half 7! We werden wakker in ons hotel en begonnen de dag met een heerlijk ontbijtbuffet van het hotel. Dit buffet bestond zowel uit westers als chinees eten: een omelet op brood gecombineerd met lekkere stoombroodjes dus. Hierna werden we opgehaald door de bus die ons naar onze excursie van de dag bracht: het Xian Wu Lake Park. Dit is een prachtig uitgestrekt park midden in het centrum van Nanjing. De poorten van het park, midden tussen de wolkenkrabbers, worden gevolgd door brede wandelpaden langs het meer inclusief een geweldig uitzicht. Het park en het meer zijn een lange tijd geleden aangelegd. Het is het grootste stadspark ten zuiden van de Yangtze-rivier. Er zijn meerdere eilanden waarheen men kan lopen via de bruggen. Het park lijkt op sommige aspecten op een traditioneel chinees park, met zijn pagodes, theehuisjes en meertjes. Aan de andere kant is het park wel gebouwd voor recreatie, te zien aan de vele trapbootjes en foodtrucks. Op vele plekken zijn muzikanten en dansers te vinden die traditionele Chinese dansen beoefenden.
In het park was juist op dit moment het bloesemfestival gaande, omdat de bloesembomen in China deze maand zullen bloeien. De sakurabloesem is één van de nationale bloemen van China. We hebben, omdat de zon zo heerlijk scheen, door het park gelopen en veel foto’s gemaakt. Vele mensen uit Nanjing en leerlingen uit Shanghai vroegen of ze met ons op de foto mochten. Om 11 uur gingen we naar een restaurant om te lunchen. Hierna namen we de bus terug naar Shanghai. Vervolgens gingen we terug naar onze gastgezinnen in Shanghai.

Dag 5: vrijdag 15 maart 2019 - Rozemarijn, Rutger & Jules

Vandaag zijn we meegegaan met een tweedaags schooluitje naar Nanjing (de oude hoofdstad van China), we hebben verschillende dingen bezocht zoals het Sun Yat-sen mausoleum. Daarna zijn we na een lange busrit naar een museum van de massamoord in Nanjing gegaan (Memorial Hall of the Victims in Nanjing Massacre by Japanese Invaders). We kregen te horen dat er nog een put vol skeletten was en dat er 300.000 mensen zijn gestorven. Bij de ingang van het museum waren we al geschokt. Griezelige beelden van dode kinderen en baby’s met moeder omringde de ingang van het museum. Eenmaal binnen was een grote ruimte met foto's van de slachtoffers van deze slachtpartij in 1937. Vooral de foto's van kinderen waren groot en belicht en lieten een grote indruk achter. Eenmaal bij de putten vonden de meeste van ons het niet meer zo gezellig en werd er met afschuw gekeken naar de foto's die beruchte dag. De verhalen van de duivelse Jappen werden steeds gruwelijker en waren na een tijdje zoals wedstrijden in onthoofdingen (150) en kind verkrachtingen (13 jaar oud) die daarna allemaal samen verbrand of in putten zijn gegooid. Bij de aanblik van de erg kleine skeletten in de beruchte putten ben ik ook maar flink doorgelopen om  weer te kunnen genieten van de zonnige dag in Nanjing.

Het was ontzettend grappig toen wij aankwamen bij de tempel van Confucius (Nanjing Fuzimiao) werden we omsingeld door camera’s, het leek wel alsof we goden waren. Toen we door zoveel mensen gefotografeerd werden hadden we besloten ze terug te filmen.

Dag 4: donderdag 14 maart 2019 - Jolin en Myrthe

Om 8 uur zaten wij dan in de kunstklas. We kregen uitleg over het Chinese porselein. Onder andere over de prijs en het maakproces. We kregen een gedicht te zien waarin het porselein wordt geprezen. Tevens kregen we te horen wat voor afbeeldingen erop konden: personages, landschappen, bloemen en dieren. Na dit aangehoord te hebben mochten we zelf aan de slag. Eerst een ontwerp schetsen op een A4'tje, dan je schets overnemen op het vaasje. Als laatste mocht je met blauwe acrylverf het vaasje beschilderen.

De tweede les begon rond 10 uur. In deze les leerden we hoe we een kruidenzakje moesten maken. We kregen uitleg over de achtergrond en het gebruik.
Het zakje komt van oorsprong uit het drakenbootfestival en het wordt gebruikt om insecten af te weren, maar het is ook een teken van liefde.
We mochten een stofje uitzoeken en een draad. We moesten namelijk naaien. Dat was nogal een klusje voor sommigen, maar dankzij de behulpzame Chinese docenten kwam het uiteindelijk goed. Het zakje moest goed worden gevuld met sterk geurende gedroogde kruiden. Wanneer je echter het zakje te vol gestopt had, raakte het zakje vervormd en kreeg je een monstertje (zie collage hierboven).

Na van de lunch te hebben genoten was het tijd voor een les drummen van “de beste drumdocent in Shanghai”. Op traditionele trommels gingen we een uur lang los onder begeleiding van de ervaren docent.
Na het drummen mochten we iets heel speciaals doen, namelijk een echte les van de Chinezen volgen. We kregen een kruk aangewezen en mochten 40 minuten lang het echte Chinese schoolleven ervaren.

Toen de les van de Chinezen was afgelopen was het weer tijd voor onze eigen les, de laatste op onze drukke agenda voor vandaag: We gingen traditionele waaiers schilderen. Dit bewees zich nog een moeilijke taak wegens tijdsnood, we hadden namelijk maar kort de tijd om een hele waaier te ontwerpen, te schetsen, te schilderen, te drogen en om het eindwerk de waaier op het frame te zetten. Jammer genoeg moesten we de laatste twee stappen voor later bewaren omdat er niet genoeg tijd was.

Om 17:00 eindigde onze les en werden we zoals gewoonlijk opgehaald door onze Chinezen op de negende verdieping van het 11 verdiepingen hoge schoolgebouw.

Dag 3: woensdag 13 maart 2019 - Yi Min en Maurits

Vandaag hebben we de haven van Shanghai bezocht, de grootste haven ter wereld. De busreis naar de haven toe was lang, maar gelukkig erg gezellig. De haven van Shanghai is zowat de belangrijkste bron van inkomen en levert een enorme bijdrage aan de groei van China. Hierdoor is het één van de plekken die je moet bezoeken in Shanghai!

Hierna zijn we gaan lunchen gezien de tijd door al dat reizen en foto's maken zo snel voorbijvliegt. Het restaurant waar we gingen eten zag er goed uit en gelukkig gold dat ook voor het eten. Er waren weer andere gerechten die we voorgeschoteld kregen dan gister. Lekker was het wel en voor de meesten was het een avontuurtje, maar dat was het waard.

's Avonds zijn we met de Chinezen uit eten gegaan bij The Lost Heaven, waar ze getrakteerd werden door ons om ze te bedanken voor hun gastvrijheid. Het restaurant was uitgekozen door 2 oud-leerlingen GGH die hier nu voor een jaar Chinees studeren, die dus ook mee-aten. Met een hele groep gingen we naar het metrostation nadat we anderhalf uur met Chinezen gesport hebben en die reis was niet bepaald kort. Uiteindelijk maakte het eten alles wel weer beter en gingen we met onze goedgevulde magen terug naar ons gastgezin.

Morgen staat ons een hele dag les te wachten, dus moeten we snel naar bed anders zullen we het niet overleven zonder koffie!                  .

Dag 2:  dinsdag 12 maart 2019 - Jules en Myra

Vanochtend werd iedereen door hun gastgezin naar school gebracht. Iedereen was rond 07:00 uur op school. Om 08:00 uur gingen we met de bus naar het Shanghai museum. Hier kregen we een rondleiding. We hebben onder andere de onderstaande kunstwerken gezien:

Deze klokken hebben allemaal een andere toon. Het speelt de muziek die ook wordt gespeeld in tempels en is bedoeld om tot rust te komen. Dit zwaard is gemaakt van koper en is geroest door de jaren heen.

Na het museumbezoek zijn we met z’n allen gaan lunchen in een restaurant. We aten aan een ronde tafel met in het midden een draaiende schijf waar het eten op stond. Het is opvallend dat er in China meerdere hapjes op tafel staan om eten van te pakken, terwijl we in Nederland meestal maar één gerecht per maaltijd hebben.
Vervolgens bezochten we de Bund, een weg in het centrum van Shanghai. Deze weg loopt langs het water en heeft uitzicht op de hoge gebouwen van Shanghai:

Het uitzicht vanaf de Bund.

Tenslotte bezochten we nog de Chénghuángmiào tempel. Deze tempel ligt aan de drukke Jing’An straat. Hier hebben we ook met twee oud-leerlingen van het Gemeentelijk Gymnasium afgesproken. Zij wonen nu in Shanghai. Op de foto's zijn de entree, binnenkant en het stadje om de tempel heen te zien (van links naar rechts).
Hierna gingen we met de bus terug naar de school. Rond 17:00 uur werden we allemaal opgehaald door onze gastgezinnen.

Dag 1: maandag 11 maart - Hebe en Anna

Na een lange, maar gezellige vlucht kwamen we vanochtend dan eindelijk aan in Shanghai! Met een bus werden we gebracht naar de Xinzhuang high school, de middelbare school waar de leerlingen uit ons gastgezin naar toe gaan. Hier werden we hartelijk ontvangen door middel van een ceremonie in de bestuurskamer van de school. Er werd door een leerling een presentatie over Shanghai gegeven en we kregen een rondleiding door het gebouw (met wel 12 verdiepingen!) Tussen de middag aten we in de aula van de school. We kregen een bakje met rijst en daarbij allerlei ingrediënten zoals garnalen, broccoli en een traditioneel Chinees broodje. Na deze lekkere lunch speelden we een potje 篮球 (basketbal) met Chinese leerlingen en woonden we twee beeldende vorming lessen bij, waarin we een traditionele Chinese stempel en versiering hiervoor maakten.

Om 16:00 werden we opgehaald door onze gastgezinnen. Vol verwachting werden we naar hun huizen gebracht. Zoals ons al van te voren verteld was, kunnen de huizen verschillen van heel groot tot heel klein. Van slapen in een klein bijkamertje tot een eigen verdieping voor jezelf hebben. En niks ervan was gelogen: zo hebben wij een eigen badkamer en een twee persoonsbed in een kamer met tv, terwijl Marguerite op een houten plank slaapt in een kamertje waar de ouders steeds naar binnen moeten komen... ondanks het geluk van de een en het ongeluk van de ander, zijn alle Chinese gastgezinnen ontzettend zorgzaam en gastvrij en zijn we wel mooi in Shanghai! De eerste dag is (met slaperige ogen) geslaagd! 明天见!