(035) 624 11 81

Twee zesde-klassers tijdens de Vwo-werkweek bij TU/Eindhoven

12 september 2019

In de eerste week van dit schooljaar zijn onze 6eklassers Pim de Wildt en Yi Min Wang aan het werk geweest op de TU/Eindhoven tijdens de Vwo-werkweek. Doel van deze werkweek is om leerlingen de gelegenheid te geven om onderzoek te doen voor hun Profielwerkstuk (PWS).
 
We laten Yi Min aan het woord:
 
“De eerste week al spijbelen, wat was dat leuk zeg! Wij zijn vier dagen naar TU Eindhoven geweest voor de vwo-week. Hier hebben wij onderzoek gedaan naar Nanomedicijnen. Dit is met behulp van dure apparaten gedaan dat van het belastinggeld van Nederland is gefinancieerd.We hebben vele stoffen gesynthetiseerd en gezuiverd. En ook best veel gevaarlijke (kankerverwekkende) stoffen gemorst ... Elke avond was er een activiteit. Van een sportdag tot een speurtocht tot een pub quiz en fissa. Het eten was te doen, maar had misschien wat beter gekund: elke ochtend en lunch was het brood, brood en nog eens brood! Toch was het een geweldige ervaring! We hebben veel geleerd en …. Eindelijk een paar vrienden gevonden…”
 
Woensdag 28 augustus ben ik (Eric Snelders, PWS begeleider) een kijkje gaan nemen bij deze twee jonge onderzoekers. Ik kwam terecht in een kamer waar 6 leerlingen, inclusief Pim en Yi Min druk aan het werk waren om hun eindpresentatie voor te bereiden. Ik werd direct meegenomen naar het lab, waar de leerlingen nog een uitleg moesten bijwonen over de analysetechniek NMR (Nuclear Magnetic Resonance) om de moleculaire structuur van deeltjes vast te stellen en vervolgens werd de door hen gesynthetiseerde copolymeer in de NMR machine gebracht t.b.v. analyse. Daarna had de groep, speciaal voor mij, nog een demonstratie voorbereid van een zuiveringstechniek die ze zelf vlak daarvoor hadden geleerd en uitgevoerd. 

 

Wat was het doel van het onderzoek van Pim en Yi Min? Wetenschappers dromen al heel lang van het ontwikkelen van een medicijn dat effectief ziektes kan behandelen zonder bijwerkingen te veroorzaken. Onderzoekers met verschillende achtergronden probeerden ideeën te ontwikkelen om deze uitdagende taak op te lossen. Een mogelijke benadering maakt gebruik van Nano deeltjes als dragers van geneesmiddelen (drug carriers); dergelijke Nano deeltjes moeten in staat zijn om geneesmiddelen in te kapselen en (op aanvraag) deze op de gewenste plek in het lichaam vrij te geven. Zo'n benadering wordt nanogeneeskunde genoemd. Nanogeneeskunde is zeer toepassingsgericht. Daarom is het belangrijk om het gedrag van een breed scala aan Nano deeltjes te onderzoeken (en te begrijpen). Op deze manier kan de veelzijdigheid en toepasbaarheid van dit systeem verder worden ontwikkeld. In de onderzoeksgroep Bio-organische chemie zijn we vooral geïnteresseerd in het ontwikkelen van uit polymeren opgebouwde Nano deeltjes, polymersomen, voor toepassing in de nanogeneeskunde. Dergelijke Nano deeltjes zijn opgebouwd uit polymeren met hydrofiele en hydrofobe delen. Deze polymeren kunnen zichzelf assembleren tot polymeersomen met verschillende vormen, zoals bollen, buizen en schijven. In dit project hebben de leerlingen verschillende polymeren gesynthetiseerd die zich tot polymeersomen kunnen samenvoegen en ze onderzochten methodes waarmee polymeersomen van verschillende vormen kunnen worden ontworpen. Tijdens dit proces hebben ze diverse (geavanceerde) identificatie- en karakteriseringstechnieken geleerd zoals NMR, gel-permeatie-chromatografie, lichtverstrooiing en technieken met de elektronenmicroscoop.
 
Na terugkeer op school vertelden Pim en Yi Min mij dat ze wel heel veel nieuwe kennis en vaardigheden hadden opgedaan en dat ze daarmee een goed begin hadden voor hun Profielwerkstuk. 
 
Van mijn contactpersonen bij TU/E begreep ik dat ze die week totaal ruim 80 leerlingen van verschillende Vwo scholen op bezoek hadden, verdeeld over een groot aantal projecten. We hebben ter plekke afgesproken dat we met onze school nog een keer een onderzoeksdag voor Vwo-4 en een onderzoeksdag voor Vwo-5 leerlingen gaan organiseren. Het is belangrijk dat leerlingen de gelegenheid krijgen om zich te orienteren wat de diverse scheikunde-opleidingen te bieden hebben. Prachtig dat (Technische) Universiteiten dergelijke faciliteiten bieden.