Kun je iets over jezelf vertellen?

‘Mijn naam is Ilja Klink, van huis uit docent Engels. Ik heb zelf als kind op het Christelijk Gymnasium in Utrecht op school gezeten en mijn eerste lessen Engels gaf ik op het Montessori Lyceum en het Barlaeus gymnasium in Amsterdam. Na twee jaar vrijwilligerswerk in Cambodja, kwam ik terug naar Amsterdam en kreeg ik de mogelijkheid een nieuwe school op te richten. Die school was Het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord. Dit schooljaar bestaat het Hyperion alweer 10 jaar. Ik had het voorrecht de eerste rector te zijn. De school werd een groot succes en het gaat nog steeds erg goed. Na mijn periode als rector, heb ik een lerarenopleiding mogen opzetten, was ik enkele jaren lid van de jury voor excellente scholen en werkte ik als directielid voor de Koninklijke Bibliotheek. In mijn hoedanigheid als jurylid bezocht ik vier jaar geleden het GGH en ik was zo onder de indruk van de school en de sfeer, dat ik dacht ‘als daar toch eens iets vrij komt…’ Afgelopen februari kreeg ik de vacature van rector op het GGH onder ogen, en de rest is geschiedenis. Ik kijk er naar uit om de komende jaren samen met ouders, leerlingen en docenten de school nog mooier te maken.’


Wat zijn je eerste indrukken van het GGH?

‘De afgelopen weken is er veel gebeurd op school. In de tweede week kwam de onderwijsinspectie langs voor het vierjaarlijkse onderzoek. Op die manier leerde ik de school in woord en geschrift kennen, nog voordat ik de praktijk kon doorleven. Wat ik las in beleidsstukken doet me verlangen naar de realiteit: er is zoveel moois te beleven op het GGH! Ik merk dat docenten keihard werken voor hun leerlingen en dat leerlingen zich terdege beseffen dat hen veel kansen geboden worden op school. Gelukkig maken zij hier ook gretig gebruik van. De sfeer op school is goed en mensen kijken naar elkaar om. Helaas hebben we ook al verdrietige momenten meegemaakt en dan merk je dat we echt voor elkaar klaar staan en samen het verdriet dragen. Gelukkig kijken we ook al uit naar vrolijke dingen, zoals een docentenuitje naar Gent in februari, waar 48 collega’s vanuit Hilversum naar een optreden van twee oud-leerlingen gaan. Heen met de bus, overnachten in Gent en de volgende dag samen weer terug. Zo’n school is het GGH dus. Wat een plezier!’

 

Waarom is gymnasiaal onderwijs in 2021 belangrijk?

‘Wat een vraag! Gymnasiaal onderwijs is niet aan een jaartal te hangen, het is altijd belangrijk! Onderwijs staat voor mij voor ontwikkeling; docenten en leerlingen werken er samen keihard voor om iedereen naar het beste van zijn of haar kunnen te laten werken. Op het gymnasium komen bovengemiddeld slimme mensen bij elkaar om uit al die bijzondere breinen bijzondere ontwikkelingen voort te laten komen. Alle leerlingen die onze school kiezen, willen uitgedaagd worden, hun intellect moet geprikkeld worden. Met een kwalitatief hoogstaand docententeam kan het GGH die uitdaging bieden. Samen werken we zo aan een gedeelde toekomst, waarbij ieder bijdraagt wat hij of zij het beste kan. Dat is een enorme verantwoordelijkheid. Daarnaast heb ik hoge verwachtingen van al die leerlingen die na het GGH de wereld op hun manier mooier en beter maken, en van het docententeam dat hen daar naartoe begeleidt. Dit is de reden dat werken op een school het mooiste is dat ik kan bedenken. Of het nou 2021 of 1989 is.’

"Ik merk dat docenten keihard werken voor hun leerlingen en dat leerlingen zich terdege beseffen dat hen veel kansen geboden worden op school. Gelukkig maken zij hier ook gretig gebruik van."