Wat ben je na het gymnasium gaan doen? 

‘Mijn vervolgstap na het gymnasium was voor mij al een hele tijd duidelijk, al ruim voordat ik daadwerkelijk het gymnasium verliet. In het begin van de vierde klas had ik namelijk mijn droomstudie al gevonden: War Studies & History aan King’s College London. Ondanks dat ik niet de vereiste cijfers had behaald bij het eindexamen werd ik toch toegelaten. Vervolgens heb ik met veel plezier mijn droomstudie kunnen doen in een stad die ik ook echt als thuis ben gaan beschouwen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik daar ben gebleven en nog een Master gedaan in Intelligence en International Security, ook weer aan King’s College, wat een zeer mooie voortzetting was van mijn bachelor.’          

 

Wat doe je nu?

 ‘De laatste twee jaar heb ik ervaren hoe het is om tijdens een pandemie en een Brexit een carrière te beginnen, wat zeker niet meevalt! Na vele maanden zoekwerk van de beschikbare stages en nog veel meer afwijzingen is het mij uiteindelijk gelukt om een Schuman Traineeship bij het Europees Parlement te bemachtingen. Inmiddels werk ik daar nu bijna een maand als Trainee Press Officer in the Spokesperson’s Unit van de Directorate General for Communication. Mijn werk daar is tweeledig: allereerst draag ik bij aan de nieuwe strategie van het Europees Parlement in de strijd tegen desinformatie. Daarnaast help ik ook bij het beantwoorden van vragen van journalisten over de activiteiten van het Parlement en bij het opstellen van zogenaamde Lines-to-take (standaardantwoorden op specifieke evenementen/vragen).’

 

Wat heeft het Gemeentelijk Gymnasium jou gebracht?

‘Een enorm hoog opleidingsniveau en een uitstekende algemene ontwikkeling. Ik merk nog altijd, bijna dagelijks, hoeveel ik nog kan terugvallen op de kennis die ik op het gymnasium heb opgedaan. En vooral ook dat ik, in vergelijking met leeftijdsgenoten en collega’s die op hetzelfde niveau onderwijs hebben gehad, toch gewoon meer ‘weet’ op alle gebieden. De vaardigheden die ik op het gymnasium heb geleerd - zelfs bij mijn minder sterke vakken, zoals wiskunde! - maken het veel makkelijker om snel dingen op te kunnen pikken en te kunnen begrijpen, iets wat ik alleen maar kan toeschrijven aan de motiverende toewijding van de docenten. En het allerbelangrijkste natuurlijk: het gymnasium heeft mij een hele fijne middelbare schooltijd gebracht. De vriendschappen met andere leerlingen die mij door dik en dun zijn blijven steunen is een heel mooi iets wat ik ook aan het gymnasium heb overgehouden.’

 

Welke herinneringen aan het GGH zou je willen delen?

‘Teveel om op te noemen! Er zijn zó veel mooi herinneringen aan mijn tijd op het gymnasium, van de onvergetelijke herinneringen aan de Griekenlandreis en in het pikdonker van een 50 meter hoge grindberg afglijden in de Ardennen - wat volgens de docent Duits geen probleem was, want ‘dat deden we in het Oosten ook zo’ - tot de veel ‘gewonere’ herinneringen van de altijd gezellige en warme sfeer op school. Het terugkerende gevoel bij al deze herinneringen blijft toch de hechte band tussen de docenten en de leerlingen, die je altijd als een gelijke en nooit als ondergeschikte behandelden. Zelfs nu, zeven jaar nadat ik van school ben gegaan, pak ik, als ik met een van de docenten in contact ben, de draad nog weer even makkelijk op. Net alsof ik ze vorige week nog voor het laatst gesproken heb. Kortom, een geweldige tijd!’

"Het terugkerende gevoel bij al deze herinneringen blijft toch de hechte band tussen de docenten en de leerlingen, die je altijd als een gelijke en nooit als ondergeschikte behandelden."