(035) 624 11 81

Aardrijkskunde

Op de basisschool heb je aardrijkskunde gehad bij wereldoriëntatie. Op het Gemeentelijk Gymnasium wordt aardrijkskunde in de eerste t/m de derde klas aan alle leerlingen gegeven. In de vierde t/m de zesde klas is het deels een keuzevak.

Je leert waar de aarde uit bestaat, hoe de aarde er uitziet, hoe de huidige aarde is ontstaan, hoe de mens leeft afhankelijk van de plek waar hij woont en hoe de mens met de aarde omgaat. 
Je leert ook met aardrijkskundige hulpmiddelen om te gaan, zoals atlassen en kaarten. Je gaat meer begrijpen over het weer, klimaten, landschappen, gesteenten, bodems, bergen, vulkanen, zeeën, rivieren, andere culturen, onze en andere samenlevingen, een beetje topografie, ontwikkelingslanden enz. Te veel om op te noemen.
Je bent in ieder geval met aardrijkskunde beter in staat het nieuws in kranten en op tv te begrijpen.
Uit een onlangs gehouden landelijk onderzoek onder bovenbouwleerlingen van het VWO blijkt dat zij de komende twintig jaar in Nederland op drie terreinen grote problemen verwachten: milieu, verkeer en overbevolking. Deze drie onderwerpen komen bij aardrijkskunde volop aan de orde. Je ziet dus dat aardrijkskunde aansluit bij onderwerpen die jongeren bezighouden.

Wat leer je bij aardrijkskunde ?
Aardrijkskunde leert je in de loop van de jaren op vier manieren het aardrijkskundige verstand te gebruiken. Dat houdt het volgende in.

Je leert om je te oriënteren in een steeds veranderende wereld .
Aardrijkskunde biedt praktische kennis die je kunt gebruiken als je op reis gaat of om het dagelijkse nieuws te volgen. Topografie is een onderdeel van de lessen.

Aardrijkskunde laat je ontdekken hoe de aarde in elkaar zit.
Je leert hoe gebieden van elkaar verschillen wat betreft de natuur en de mensen. Welke invloed landen op elkaar hebben, hoe de natuur het leven van de mensen beïnvloedt. Zo leer je de wereld beter begrijpen en krijg je begrip voor andere culturen en volken. Dat is van groot belang in een wereld die steeds ‘kleiner’ wordt.

Aardrijkskunde gaat ook over de verdeling van het aardoppervlak .
Wie heeft de macht en wie niet, en waarom? Wie wentelt problemen af op zwakkere gebieden? Welke landen werken met elkaar samen en welke juist niet? Aardrijkskunde leert je door dit soort vragen hoe je conflicten kunt beoordelen. 
In een dichtbevolkt en welvarend land als Nederland is er veel ruimte nodig voor wonen, werken en recreatie. Daar zal de regering zich volop mee bezig moeten houden. Welke invloed heb jij daarop?

Aardrijkskunde leert je waardering te krijgen voor de eigen omgeving .
Zorgvuldig omgaan met de aarde wordt steeds belangrijker in een voller wordende wereld. Aardrijkskunde houdt zich van oudsher bezig met de aarde als woonplaats van de mens, maar ook met de mens als bewoner van de aarde. Aardrijkskunde behandelt onderwerpen die te maken hebben met mens en natuur. Welke invloed hebben klimaat, bodemgesteldheid, reliëf en de al dan niet aanwezige natuurlijke hulpbronnen op het wonen en werken van de mens? Hoe gaan we om met de natuur? Aardrijkskunde laat je nadenken over dit soort vraagstukken.

Aardrijkskunde in de onderbouw en de bovenbouw
Klik op de bestanden hieronder om te weten wat er in de onder- en bovenbouw behandeld wordt bij aardrijkskunde.
Aardrijkskunde in de onderbouw
Aardrijkskunde in de bovenbouw


De reis naar IJsland
Wie eindexamen doet in aardrijkskunde kan mee naar IJsland! Lees hier het verslag van de IJslandreis 2016:
IJslandreis 2016