Gemeentelijk Gymnasium Bèta-Talent Bulletin #12

Rijden alsof je onder invloed bent - Klas 6

Eén van de NLT-modules voor G6 heet “Rijden onder invloed”. Een onderwerp dat zeer relevant voor deze doelgroep is. Het is namelijk opmerkelijk hoeveel leerlingen al bezig zijn met rijles of zelf hun bewijs al hebben. En we weten hoeveel ze drinken.

Binnen de module leren we wat de eigenschappen van alcohol zijn, hoe het allemaal wettelijk geregeld is, wat alcohol in je lijf doet, wat voor invloed het heeft op de remweg, en hoe alcohol in je lichaam afgebroken wordt. Allemaal leuk en aardig, maar een gedegen praktijk-onderdeel dat de naam van de module eer aan zou doen behoorde helaas niet tot de mogelijkheden.

Gelukkig zijn er de Responsible Young Drivers (RYD). Zij bieden een 3D simulator die je doet beleven hoe je zou rijden als je onder invloed bent. Eerst rij je naar een feest en daarna stap je met drank op achter het stuur. De meters zijn wazig, het stuur reageert raar en je blikveld is heel beperkt. Je ervaart als nuchtere toeschouwer hoe je zou rijden als je beschonken bent. Ikzelf werd overigens al duizelig op weg naar het feestje.

Het team van RYD was de hele dag aanwezig dus er was plek om meerdere 6de -klassers in de gelegenheid te stellen om de simulatie mee te maken. Al met al was het een succes. Het bleek aanvankelijk moeilijk om de 6de klassers te bereiken (“ik kijk nooit op Teams, meneer”) maar uiteindelijk heeft toch bijna de helft van het leerjaar de ervaring meegemaakt. En hebben ze er wat van geleerd? Ach, zoals één leerling opmerkte: “ik weet nu tenminste hoe ik moet rijden als ik dronken ben”.

Meet de Atleet - Klas 2

Kun je harder rennen met langere benen? Gaan lichtere mensen sneller over een hindernisbaan? Kun je beter spinnen met een grotere longinhoud?

Dit soort existentiële levensvraagstukken beheersten het leven van de G2’er tijdens de projectweek. Meet de Atleet is een prachtig project dat gezien kan worden als het begin van de onderzoeksleerlijn van het GGH. Bij natuurkunde leren ze metingen doen en het verband leggen tussen parameters. Bij wiskunde leren ze de basisvaardigheden binnen Excel en het maken van correlatie-grafieken. Bij biologie wordt van alles ontdekt over spieren en beweging en tijdens een scheikunde lessen steken ze suiker in de fik (“de verbranding van suiker”). Het hoogtepunt is natuurlijk de sportdag, waarbij alle sportprestaties gemeten worden. Nou, en gesport hebben ze. Rennen, klimmen, schieten, klauteren, gooien, slingeren, ze zijn er enorm hard tegenaan gegaan. Een andere topper was het atleteneten, waarbij ouders en leerlingen heerlijke dingen klaargemaakt hadden. De week werd afgesloten met een posterpresentatie van de verbanden die ze (niet) gevonden hadden.