Gemeentelijk Gymnasium Bèta Talent Bulletin #1

Runa Reuderink gaat naar de Internationale IJSO finale in Colombia 

Onze Runa Reuderink was eerder dit jaar een van de 6 winnaars van de nationale IJSO-Olympiade (International Junior Science Olympiade). Vanaf woensdag 30 november gaat zij, als lid van het zeskoppige NL-team naar de internationale IJSO-finale in Bogota, Colombia. Zelf vertelt ze hierover: “In september was de voorlichtingsavond. De begeleiders hebben ons toen verteld hoe we ons kunnen voorbereiden en wat we in Colombia allemaal gaan doen. Ze hebben ons de map 'Op weg naar goud' gegeven voor de voorbereiding van het theoriedeel. Een week later zagen we elkaar weer bij de ScienceMakers. Dat duurde een hele middag dus we hadden genoeg tijd om gezellig te kletsen:) Binnenkort is de tweede oefendag, We gaan dan practica doen en de twee teams van drie waarin we de echte olympiade gaan doen indelen. En dan 30 november in het vliegtuig naar Colombia!” We houden jullie op de hoogte van de avonturen van Runa! 

Klas 4/5/6: start voorbereidingen op de EUSO voorrondes met 4 teams 

Ook dit jaar doet onze school weer mee aan de EUSO (Europese Science Olympiade). Het GGH wordt regelmatig verkozen tot beste EUSO-school van Nederland en we hebben dus een eer hoog te houden.  

Dinsdag 1 november in de grote pauze zijn we gestart met 4 teams uit bovenbouw klassen: de leerlingen gaan zelfstandig voorbereidende practica uitvoeren en volgen enkele lesjes met specifieke biologie-natuurkunde-scheikunde onderdelen. En in de maanden november en december gaat elk team naar een van de deelnemende universiteiten om daar een hele dag mee te doen aan de voorrondes.    

Klas 4/5: vijf meiden bezoeken de Girlsclub WIN Herfstdagen 

Op 24, 25 en 26 oktober deden Marline, Luca, Eline, Ella en Lucy uit klas 4 en 5 mee aan de Girlsclub WIN Herfstdagen op de Universiteit Utrecht. Na terugkeer vertelde Marline ons: “Het was enorm leuk! Op dag 1 was het thema bomen en toen gingen we eerst even kennismaken met elkaar. Ook hebben we een vragenlijst ingevuld over Betavakken. Daarna gingen we bomen meten met behulp van geometrie. Daarna kregen we een workshop Process Mining. Dat is het verwerken van data in een diagram met pijltjes. Toen gingen we een Pythagorasboom tekenen. Als laatste hadden we een experiment met buisjes die we in water staken en dan zag je dat in de smallere buisjes het water hoger kwam. Op dag 2 kregen we een college en workshop over Eyetracking. Met de coördinaten die daaruit volgden gingen we verder rekenen en daarna verwerkten we die data in een programma op de laptop.  Toen hebben we een Camera Obscura gemaakt. Die draait het beeld om waar je naar kijkt doordat het licht door een heel klein gaatje gaat.

Op dag 3 hadden we een workshop Pseudocode en Origami. Dat ging over wiskunde met het vouwen van papier. Daarbij moesten we een vorm vouwen en een handleiding schrijven zodat iemand anders dat zonder plaatjes na kon doen. Daarna zijn we ook nog gaan klimmen, dat was leuk. Daarna moesten we elkaars handleidingen voor het vouwen opvolgen om te kijken of de handleidingen goed genoeg waren. Uiteindelijk hebben we een afsluitende vragenlijst ingevuld en kregen we onze certificaten uitgereikt.” 

Klas 2: keuzemodule waterkwaliteit 

Klas 2 begon deze week met de eerste les uit de keuzemodule Waterkwaliteit. We behandelden de kringloop van water (van riool tot drinkwater) en we gaan kijken naar de biologische en scheikundige eigenschappen van water en de indicatoren die nodig zijn om een uitspraak te doen over waterkwaliteit. We gaan binnenkort ook met de groep naar de Rioolwaterzuivering bij Anna’s Hoeve in Hilversum om te zien hoe ons rioolwater weer schoon wordt gemaakt. 

Klas 5/6: masterclass spelen met grafen 

Wiebe de Jong en Valerie Boomsma uit klas 6 volgden afgelopen weekeinde de masterclass Spelen met Grafen. Grafen zijn fantastisch; ze zijn tegelijkertijd interessant, nuttig én eenvoudig. Een graaf is niets meer dan een aantal punten, waarvan sommige met lijnen zijn verbonden. Tijdens deze masterclass gingen de leerlingen aan de slag met algoritme. En ook met graafkleuringen, waarbij aan elk punt of elke lijn van een graaf een kleur wordt toegekend, vinden hun toepassingen juist aan de theoretische kant: zo kun je graafkleuringen gebruiken om te laten zien dat wanneer je in een koffiekopje roert er altijd minstens één molecuul is dat niet van plek verandert! Maar ze speelden ook spelletjes met grafen: zoek een winnende strategie en ontdek de wiskunde van grafen. 

Klas 2: meet de atleet 

 Klas 2 heeft in de projectweek zijn eerste wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd! In een prachtige krachtenbundeling van de vier exacte vakken (bi, na, sk, wi) hebben de leerlingen gemeten aan zichzelf en daar posters over gemaakt. Is er een relatie tussen beenlengte of longinhoud en hoe snel je 300 meter loopt? Of tussen armlengte en hoever je komt met boulderen? De coördinatoren van het project mijnheer Bezemer en mijnheer Coolen vertellen: “De leerlingen volgden inleidende lessen, formuleerden een onderzoeksvraag en hebben zichzelf gemeten tijdens een intensieve sportdag in Amsterdam. Ook het Atleteneten was een groot succes met veel dank aan de ouders van de tweede klassen. En als klap op de vuurpijl kwam de beste hockeyster ter wereld (Felice Alberts) nog even langs om iets te vertellen over haar carrière. De leerlingen vroegen haar de oren van het hoofd. Dit alles was alleen mogelijk dankzij de enthousiaste em professionele inzet van veel collega’s.”  


Klas 5: praktische toets Titreren 

Klas 5 scheikunde heeft zich de afgelopen weken verdiept in het onderwerp zuren & basen. Na de theoretische toets moest er ook een praktische toets worden afgelegd: zelfstandig een zuur-base titratie uitvoeren met als onderzoeksvraag “wat is het gehalte azijnzuur in tafelazijn”. Wel spannend want dit is was voor hen de eerste keer dat ze een titratie alleen moesten uitvoeren. Maar er werd uitstekend gepipetteerd en getitreerd en alle leerlingen hadden minstens 2 goede metingen die ze daarna ook nog helemaal zelf moesten uitwerken en uitrekenen. 


Klas 3: voorlichting voor Meiden in Bèta en Techniek 

Ook dit schooljaar doen we weer een voorlichtingsmiddag voor meisjes over een studie en loopbaan in Bèta & Techniek. De voorlichting is bedoeld voor meiden uit klas 3, die binnenkort voor hun profielkeuze staan. De voorlichting is op vrijdagmiddag 18 november: voor circa 30 meisjes die iets met bèta willen, maar nog niet zeker zijn van hun zaak of zich willen oriënteren op de mogelijkheden. Tijdens de bijeenkomst presenteren enkele vrouwelijke bèta-toppers hun verhaal 'dit doe ik' en krijgen de leerlingen ook nog gelegenheid voor speeddaten met deze rolmodellen. Inschrijven is mogelijk tot en met 14 november via het vak BTLNT123 op de ELO.