Gemeentelijk Gymnasium Bèta Talent Bulletin #3

Wiskunde D-dag in kannen en kruiken 

Lanah Evers 

 

Afgelopen vrijdag 11 november was het dan eindelijk zo ver! De leerlingen wiskunde D (WiD) uit klas 5 besteedden hun gehele schooldag aan uitdagende vraagstukken waarbij meer nodig is dan standaard wiskundige kennis. Het was WiD-Dag! Dit is een landelijke wedstrijd waarbij in teams van 3 of 4 leerlingen wordt gewerkt aan een verslag over wiskundige vraagstukken rondom een bepaald thema. Dit jaar heette de opdracht ‘In kannen en kruiken’. 


De eerste opdracht, om er even in te komen, luidde: 

Stel je hebt beschikking over twee lege kannen, één van vijf liter en één van drie liter, een kraan en een gootsteen waarin het water direct wegstroomt. De volgende handelingen zijn toegestaan: 

  1. Een kan helemaal leeggieten in de gootsteen 
  2. Een kan helemaal vullen met de kraan 
  3. Water van één kan in de andere kan overgieten totdat die ene kan helemaal leeg is of de andere helemaal vol 

Onderzoek of je op deze wijze vier liter kunt afpassen, oftewel, of je een kan met precies vier liter kunt vullen. Leg in het verslag uit wat je tussenstappen zijn. 

Voor onze WID-leerlingen is dit een PO met hopelijk mooie cijfers tot gevolg. De leerlingen hebben hard gewerkt, met als resultaat aan het eind van de dag 7 verslagen waaraan, zoals op de foto’s is te zien, zelfs de sectie Nederlands een steentje heeft bijgedragen! 



Keuzemodule Lego League 

Gerard v.d. Vegt en Simone Kamman 

 

Leerlingen uit klas 1 en 2 leren robots bouwen met Lego en gaan ook eigen ontwerpen maken. Even uitzoeken hoe de koppeling met de computer werkt maar al snel blaft de hond op commando en is er een grijper die precies doet wat de leerlingen willen. Gerard weet alles van techniek en is een groot Legofan. Dat komt goed uit!  



Biologie klas 5: hoe zit de binnenkant van een hart er nu echt uit? 

Jacqueline Smet

 

De 5e klassers met biologie hebben de afgelopen week een snijpracticum gedaan: hoe ziet een hart er nou in het echt uit en kun je de hartkleppen vinden en de eerste aftakking van de aorta? 

Proefprikkel Natuurkunde: Signaalverwerking 

Ruud Brouwer 


Met de leerlingen van groep 8 is afgelopen vrijdagmiddag tijdens de POVO-les natuurkunde de snelheid van het licht behandeld, zijn de maanfasen besproken (hoelang duurt een maandag?) en ook hoe je bij een satelliet de zonnepanelen altijd op de zon gericht houdt. Voor dit laatste is signaalverwerking nodig. Veel licht geven we dan aan met een 1 en geen licht met een nul 0. Met signaalverwerkers zoals de Invertor, EN-poort, OF-poort en het Geheugen op een systeembordje voerden ze een aantal proeven uit. En dat lukte verrassend goed. 

Wie snel klaar was kon dan nog nadenken over een autoalarm. Stel een dief tikt een autoraam in. Daardoor gaat het autoalarm af en blijft afgaan tot jij het uitzet. In zo’n geval gebruik je een geheugen M (een memory). Deze verwerker heeft twee ingangen: set en reset die beide reageren op een hoog signaal. 

Het inslaan van het raam simuleren we met de drukschakelaar S1 die je kort indrukt.  

Met de schakelaar S2 die verbonden is met de reset van het geheugen kun je het alarm uitzetten. 

  1. Controleer de werking van het geheugen (en het autoalarm) met deze schakeling: 
  2. Ga na dat set het wint als set en reset beide hoog zijn. 

Klas 2 Natuurkunde: energie en verbranding 

Rosalie van Wetten, Samantha Hol en Martijn Stuut 

 

De klassen 2 natuurkunde zijn bezig met het onderwerp energie en dan vooral over de verschillende energievormen en hoe deze in elkaar kunnen overgaan. En hoe kun je nou chemische energie omzetten in warmte- en stralingsenergie.... nou door verbranding. En wist je dat melkpoeder ook gewoon kan verbranden? Fijn, wat licht en warmte op deze grijze dag. 



Beta actualiteit nu ook op het beeldscherm in de centrale hal. 


Veel leerlingen vroegen hoe ze nou precies te weten konden komen voor welke beta-activiteiten ze kunnen inschrijven, of waar je aan mee kunt doen als 1e, 2e, .... 6e klassers. Daarom hebben we nu een overzicht van de komende -belangrijkste- beta-activiteiten gemaakt en deze verschijnt op het grote beeldscherm in de centrale hal. Binnenkort komen daar nog beeldschermen bij – zodat het je niet meer kan ontgaan 😊  


Klas 6 NLT “Van Gogh onder de loep” 

Jacqueline Smet en Martijn Wijma 

 

Met klas 6 NLT op excursie naar het van Gogh museum, om inspiratie op te doen voor de module: van Gogh onder de loep. Waar we op een wetenschappelijke manier kijken naar schilderijen: hoe worden pigmenten gemaakt, hoe veranderen die in de loop van de tijd? Hoe doe je onderzoek naar hoe een schilderij is opgebouwd? En natuurlijk gaan we zelf een schilderij namaken. 



Klas 6 Scheikunde: langdradige lessen over condensatiepolymerisatie. 

Maria Oudendijk en Eric Snelders 

 

Onze 6e klassers met scheikunde zijn bezig met het hoofdstuk ‘Materialen’ en daarvoor moeten ze kennis hebben van de verschillende materialen en het verklaren van stof eigenschappen (macro) met behulp van micromodellen van deeltjes en interacties tussen die deeltjes. Ook kunststoffen (synthetische polymeren) komen aan bod. Polymeermoleculen kun je maken d.m.v. radicale additiepolymerisatie of condensatiepolymerisatie.

Om de kennis op te frissen over condensatiereacties (dat we al in klas 5 hadden behandeld) deden we eerst een Kahoot quiz. En daarna gingen we een polyamide maken: nylon-8,6. Door een condensatiereactie tussen octaan-1,8-diamine en decaandizuurchloride ontstonden lange draden van heel lange moleculen. Zo’n polymeermolecuul kan uit duizenden eenheden bestaan en die hechten weer aan elkaar in lange strengen. De uitdaging was wie het langste nylondraad kon maken .... dus de leerlingen klaagden dit keer over de enorm langdradige lessen. 

Bèta studie- en loopbaan oriëntatie voor meisjes in klas 3 & 4 

Eric Snelders 

 

Vrijdag 18 november was een groep van ca 25 meiden uit (vooral) klas 3 bij elkaar, en een enkele 4e klassers, om de voorlichting bij te wonen over studie- en loopbaanmogelijkheden met een NG/NT profiel. 

Na een inleidende prestentatie door Rosie van het VHTO over bètastudies, stelden onze gasten (rolmodellen) zich voor: 

  • Karin Gerritsen: Wiskundige, Operationeel directeur Keesing groep 
  • Evita Wiegers: Biomedisch Technologe: werkzaam op de radiologie afdeling. 
  • Laura van der Lubbe: Postdoc informatica en kunstmatige intelligentie. 
  • Annemieke Petrignani: Universitair docent Astrochemie. 

 

De rest van de middag was er gelegenheid om te speeddaten: bij toerbeurt gingen groepjes leerlingen in gesprek met de gasten om ze helemaal door te vragen over hoe hun werkdag er uit ziet. Maar ook over waarom ze deze keuzes hebben gemaakt, welke studie nodig is en nog veel meer. Een inspirerende middag!