Gemeentelijk Gymnasium Bèta-Talent Bulletin #8

Olympiade Successen

Marco v.d .Sluis, Lanah Evers, Ruud Brouwer, Maria Oudendijk en Eric Snelders

We hebben de eerste ronde van de verschillende vakolympiaden alweer achter de rug en we keken met spanning uit naar de resultaten. We waren dan ook blij verrast om te zien dat er behoorlijk wat van onze leerlingen door kunnen naar de volgende ronde: Olivier, Erik en Luuk gaan naar de 2e ronde van de informaticaolympiade op 15 april Eva, Isa Marie, Boudewijn en Noah gaan door naar de 2e ronde van de natuurkunde olympiade op 19 april Boudewijn mag ook door naar de 2e ronde van de Scheikunde olympiade (20 maart) Tobias, Noah, Luuk, Ben, Christoph, Eva en Casper gaan door naar de 2e ronde de wiskunde olympiade En, geen olympiade, maar wel een heel andere prestigieuze 'wedstrijd': Alva, Noah, Peyton en Sue gaan door naar de finale van de Nationale Wiskunde-B dag op 28 maart. Van harte gefeliciteerd allemaal - dit jaar is een heel goed olympiadejaar voor onze school. We gaan weer duimen voor jullie.

Klas 1 – Symmetrie in Geogebra

Arjen Bezemer

Ter afsluiting van een hoofdstuk over symmetrie, heeft de eerste klas in Geogebra een opdracht gemaakt. Ze hebben draaisymmetrische, lijnsymmetrische en puntsymmetrische figuren getekend. Dat nodigde uit tot creatieve constructies. Zie de voorbeelden uit klas 1C hierboven.

Klas 3 – Escaperoom Scheikunde

Maria Oudendijk

Leerlingen uit de 3e klas zijn aan puzzelen om een escaperoom op te lossen. De vragen gaan over het periodiek systeem en op deze manier leren ze veel over de atoomindeling, namen en opbouw van atomen. Leuk en leerzaam!

Klas 4 - U-Talent module dagen 'Moleculaire gastronomie'

Pien Leeflang

Wij vonden onze eerste moduledag heel erg leuk! We hebben veel geleerd tijdens het theorielesje en zijn vervolgens het lab ingedoken. We hebben heel veel zin om 7 maart weer te gaan!

Klas 5 – Mayonaise Maken

Martijn Wijma

Wie afgelopen woensdag op de 3e verdieping rondliep kon denken in de voorrondes van ‘Heel Holland Bakt’ te zijn beland. Fanatieke deelnemers waren met een garde en beslagkom in de weer en eieren werden netjes gescheiden. De één had hier duidelijk meer ervaring in dan de ander, maar op jacht naar een goede score liet niemand zich kennen. De strenge, maar rechtvaardige, jury keek met een kritische blik naar de zwoegende deelnemers. Maar nee, het was geen voorronde voor een bakprogramma, maar de afsluiting van de NLT-module ‘Moleculaire Gastronomie’. In de voorgaande weken is er zowel praktisch als theoretisch stilgestaan bij de wondere wereld van de keuken. Als afsluiting moesten de 5e klassers een poging wagen om goede mayonaise te maken. Naast eigeel, slaolie, azijn en mosterd moest er een hoop arbeid in gestopt worden. Na de eerste poging blijkt ook dat de volgorde en snelheid waarmee je alles bij elkaar doet een behoorlijk verschil kan maken. Bij de tweede poging was de mayonaise al een stuk beter. Met de nodige spierkrampen van het opkloppen moesten er nog vragen beantwoord worden. Dit schoolexamen heeft het zweet doen uitbreken bij de leerlingen, maar daarna ook bij de TOA’s die de afwas moesten doen.

Klas 5 – Hamburgreis

Boudewijn van Riel

Ik ga met U-Talent Academy naar DESY in Hamburg. Hier zijn een aantal deeltjesversnellers en ik verwacht dat ik daar veel ga leren over de kleinste deeltjes in ons heelal en over quantummechanica.

Internationale Pi-dag

Constantijn Tilanus

Vorige week dinsdag, op veertien maart, was het internationale pi-dag. Waarom? Dat merk je meteen als je die datum schrijft in de (Amerikaans)Engelse notatie 3/14. Dat zijn precies de eerste decimalen van pi – het meest beroemde getal uit de wiskunde! Sinds 1988 wordt deze dag op de hele wereld gevierd door mensen die wel van een stukje “pie” houden, of een “pi-onnetje” willen schuiven. Pi-kant detail: niemand weet precies hoe groot pi is – er zijn wel benaderingen tot 1,24 biljoen decimalen achter de komma. Ergens zit ook jouw geboortedatum verstopt in die cijferreeks, zie https://www.piday.org/find-birthday-in-pi/. Hoe heb jij pi-dag gevierd?