12 september 2024 -

Disclaimer: de website is onder constructie. Waar u leerjaarcoördinator(en) leest, gaat het om onze conrector(en) a.i.

Sed Vitae (voorheen: Leadership)

Sed Vitae (Non scholae, sed vitae discimus - We leren niet voor school, maar voor het leven)

Op het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum wordt al geruime tijd gewerkt met 6 kernwaarden: empathie, motivatie, zelfreflectie, verantwoordelijkheid, onze wereld en rust. In klas 1 maken leerlingen kennis met deze kernwaarden in de startweken en via het uitgebreide mentoraat.

Dit schooljaar maken leerlingen uit klas 2, 3 en 4 in het kader van Sed Vitae kennis met een door de overheid gesubsidieerd programma: de Maatschappelijke Diensttijd (MDT-kort), waarin de kernwaarden ook weer een centrale rol spelen. MDT-kort is gericht op het maken van maatschappelijk impact binnen en buiten de school. In een programma van lessen, trainingen, workshops en/of inspiratiemomenten ervaren de leerlingen op een laagdrempelige wijze dat het inspirerend en leuk is om met elkaar en van elkaar te leren.

Buiten de school zullen zij aan opdrachten, idealen en eigen initiatieven werken die ten dienste staan van het welzijn van de ander (buiten hun eigen bubbel). Leerlingen doen dit individueel of in groepjes, onder supervisie van docenten, trainers en andere begeleiders.

Aan het eind van het programma worden klas 1 en 5 er door middel van een afsluitende projectdag ook bij betrokken. In klas 5 en 6 worden de leerlingen vooral in de mentorlessen en in het LOB-traject gestimuleerd met de 6 kernwaarden te werken.

Klas 3: Ollie-trainingen

Vorig jaar heeft klas 3 weer de vierdelige ‘Ollie-training’ gedaan; dit jaar iets eerder in het jaar dan anders, aangezien de Ardennenreis natuurlijk was weggevallen en het wel zo leuk was om samen, als klas, iets te doen waardoor je elkaar en jezelf beter en op een andere manier leert kennen. Centraal in deze trainingen staat de bewustwording van de persoonlijke kwaliteiten, drijfveren en ambities, maar er is ook aandacht voor empathie: Hoe kan ik helpen? Wat ís helpen? Is helpen het doen op de manier die jíj goed vindt, of is het doen wat er nodig is? Een soort ‘opwarmertje’ van deze training is de presentatie van een pecha kucha (mini-presentatie naar japans model) door de indivuduele leerlingen. In vijf dia’s van 20 seconden vertellen ze aan hun groepsgenoten wie of wat hen inspireert. Door middel van deze presentaties deelt een leerling iets van zichzelf waarvan de groep zich niet bewust was en waardoor de betreffende leerling plots in een heel ander licht kan worden gezien – interessant voor de leerlingen om te ervaren hoe empathie gevoed kan worden door informatie. Niet zelden veranderde de dynamiek merkbaar ten goede nadat iemand oprecht meer van zichzelf liet zien.
Bij elke groep zijn ook telkens twee vierdeklassers aanwezig, die in het kader van de (in klas 4 facultatieve) Maatschappelijke Stage de Ollie-trainers ondersteunden en de rol van hulp-trainer vervulden. Zij geven feedback, delen hun eigen pecha-kucha met de leerlingen als voorbeeld en fungeren als vraagbaak en steunpunt tijdens de trainingen. Het verbaast me elke keer hoe gemakkelijk de derdeklassers de autoriteit van een leerling van in feite maar één jaar ouder accepteren.
De training staat verder in het teken van het in groepjes voorbereiden van een workshop voor de rest van de klas. Onderwerpen als ‘Het geheugen’ en ‘Het effect van stress’ komen voorbij, maar bijvoorbeeld ook ‘Pesten in de klas’ en ‘Samenwerking’. Heel mooi om te zien hoe serieus leerlingen deelnemen aan een workshop van hun klasgenoten! Aan het einde van de vier weken Ollie wordt een selecte groep leerlingen uitgenodigd om workshops voor te bereiden voor de inspiratiemiddagen van de tweede klas.

klas 2: Inspiratiemiddagen

De door Team Ollie geselecteerde derdeklassers bereidden een carrousel van vier verschillende workshops (in vier verschillende lokalen) onder een parapluthema voor voor telkens twee tweede klassen tegelijk. De thema’s van dit jaar waren respectievelijk zelfvertrouwen, creativiteit en teamwork. Op deze manier krijgen de tweedeklassers op een laagdrempelige manier een voorproefje van wat ze in klas 3 met Ollie zelf gaan doen. Mooie bijkomstigheid is dat ze er veelal plezier in hebben en er over het algemeen ook echt iets van leren! Op de inspiratiemiddagen assisteren ook weer vierdeklassers die hun maatschappelijke stage bij Team Ollie lopen.

Maithe Hulskamp & Marije Schoeber (coördinatores leadership)