Gemeentelijk Gymnasium Bèta-Talent Bulletin #11

BETA – DAG OP 13 FEBUARI - klas 4 en 5

Herken je de man op de foto?

Niemand minder dan de Nobelprijswinnaar Ben Feringa komt bij ons langs om een lezing te geven op dinsdag 13 februari. Deze dag wordt georganiseerd voor leerlingen met een N-profiel uit het 4e en 5e leerjaar en voor de twee clusters AK van het 5e leerjaar. Hopelijk tot dan!

Naast deze lezing zijn er op deze dag ook practica over:

·       Membranen als scheidingsmethode bij zuivering;

·       Spectrometrisch onderzoek naar de werking van stoffen die men inzet bij de behandeling van kanker;

·       Een DNA-lab waar je op zoek gaat naar de moleculaire oorzaak van enkele eiwitvouwingsziekten;

·       Een opgeblazen mobiel planetarium met uitleg over de sterrenhemel;

·       Een workshop waarin je als digitaal technisch rechercheur aan de slag gaat;

·       Een uitdaging om een oplossing te vinden van een groot en belangrijk vraagstuk: de klimaatklok.

POTJE SCHAKEN? DOE MEE AAN DE SCHAAKLESSEN! - Intermezzoklas en klas 1

Een tijdje geleden is oud-leerling Tara Fokker op het GGH gekomen en had een tijdje wekelijks 2 schaaklessen gegeven. Ze gaf de lessen aan de intermezzoklas en aan leerlingen van klas 1, die het als keuzemodule hadden gekozen. Maar liefst 24 leerlingen hadden zich ingeschreven en zijn enthousiast van start gegaan met de lessen

Klas 2 op excursie naar haven van Rotterdam - Klas 2

Op 31 oktober en 1 november namen de aardrijkskunde docenten van de 2e klassen de leerlingen mee naar de haven van Rotterdam. De leerlingen werden begeleid door de docenten zelf en hebben veel bijzondere dingen gezien.

“We zagen onder andere een containerschip, dat aangedreven was door aardgas, het schip dat de pijpleidingen Nordstream 1 en 2 heeft aangelegd, containerterminals, het Maasvlaktestrand en zeehonden...en nog veel meer. Het waren heerlijke dagen!” aldus Harold Brockbernd, een van de docenten Aardrijkskunde.