Gemeentelijk Gymnasium Bèta-Talent Bulletin #13

AK excursie naar het museum Hofland - Klas 5

Op 13 en 14 december gingen de vijfde AK klassen naar museum Hofland voor een college over de gesteentekringloop door geoloog Henk Schuur. Aansluitend was er een gesteentepracticum waarin de leerlingen gesteenten indelen in drie hoofdgroepen van gesteenten naar ontstaan en samenstelling. De kennis die de leerlingen kregen, kunnen ze toepassen tijdens het komende SE endogene en exogene krachten.

 

Geschreven door Harold Brockbernd, docent en voorzitter van de sectie Aardrijkskunde

 

GIRLSCLUB WIN DAGEN 2023/2024 - Klas 2/3

Afgelopen september gingen onze leerlingen Luma Saidi, Roos Valkering en Baukje Stolz weer naar de Universiteit Utrecht voor een bijeenkomst met de Girlsclub WIN (Wiskunde Informatica Natuurkunde)

 

Wat is Girlsclub WIN? Je komt in 2 vwo 2 middagen en in 3 vwo 3 middagen naar de Universiteit Utrecht. Daar maak je kennis met (vrouwelijke) wetenschappers en studentes van wiskunde, informatica of natuurkunde. Elke middag is weer anders. Je gaat zelf aan de slag, bijvoorbeeld door een experiment te doen of te programmeren. En je krijgt de kans om rond te neuzen op plekken van de universiteit waar leerlingen normaal gesproken niet komen.

 

Onze Girls gingen in september naar de eerste bijeenkomst van dit jaar. En ze kwamen terug met veel enthousiaste verhalen en vooral dat ze uitzien naar de volgende bijeenkomst.

 

Baukje:’ Ik vond het heel leuk bij de girlsclub, omdat we allemaal interessante experimenten gingen doen over dimensies. Er waren heel veel vette apparaten waarmee we die experimenten deden. Ook vond ik het weer heel gezellig om iedereen weer te zien en het is echt een leuke groep meiden.’

 

Roos:’ Het was weer heel gezellig bij de girlsclub! Veel nieuwe dingen geleerd en lekkere hapjes tussendoor! Het was ook een hele gezellige groep!’

Introductie en moduledagen Jaarklas 2025 - Klas 5

Ook dit jaar nemen vijfde klassers deel aan het programma U Talent Academy. De leerlingen leerden tijdens de introductiedagen leerlingen over heel Nederland kennen, die dit programma ook volgen. Twee dagen lang met een overnachting in Utrecht hebben de leerlingen leuke dingen gedaan om iedereen beter te leren kennen. Daar hebben ze het erg naar hun zin gehad!

 

Lucy: ‘We moesten om 10 uur bij dat hostel zijn en toen ik daar aankwam en mijn naam moest geven, leerde ik gelijk nieuwe meiden en jongens kennen en heb ik daar ook veel mee gekletst. Toen iedereen er was, ging eerst de hoofdcoördinator van U-Talent Programma wat vertellen en toen gingen we naar het grote grasveld en samenwerkingsspelletjes doen. In de avond heb ik ook nog met wat mensen gezwommen en dat was heel leuk! De tweede dag moesten we al vroeg op om te ontbijten en gingen we daarna naar de universiteit lopen, waar we een lezing kregen. Daarna gingen we in teams de stad leren kennen door middel van een soort speurtocht. Ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt en het ware leuke introductiedagen!’

 

Daarnaast gaan ze ook 1 keer per maand naar de Universiteit Utrecht om daar modules te volgen, die ze zelf hebben uitgekozen. Leerling Ninte Visser had bio-inspired innovations en legt uit hoe die dag was.

 

 

Ninte:’ Wij hebben vandaag de moduledag van bio-inspired innovations gehad, na een moeilijke tocht met het ov door treinen die uitvielen in Hilversum! Eenmaal aangekomen op het science park in Utrecht hebben we in de ochtend eerst uitleg gekregen over de voorbereidende opdracht; bij de voorbereidende opdracht hebben we organismes in de botanische tuin moeten zoeken dat bijvoorbeeld zorgt voor stevigheid of felle kleuren produceerd en hoe het organisme dat kan. Het was erg lekker weer, dus deze voorbereidende opdracht was geen straf! Na de lunch gingen we in het educatief lab werken aan onze eindopdracht in groepjes van 4. Over 2 weken gaan we onze eindopdracht pitchen voor de klas. We hebben allemaal een onderwerp gekozen die een bepaald probleem kan oplossen dmv ideeën die uit de natuur komen. Bijvoorbeeld het imiteren van een haaienhuid voor snellere zwempakken! Aan het eind van de moduledag kregen we nog een evaluatie van de dag en daarna gingen we weer met het ov naar huis!’