Gemeentelijk Gymnasium Bèta-Talent Bulletin #14

Een middag als student bij het UMC - Klas 5/6

En dit is ook nieuw: Masterclass ‘Een middag als student bij het UMC’ - drie van onze 6e klassers zijn in november bij deze masterclass in Utrecht geweest: Yuan Swart, Zoe Kramer en Lera Mol. Leerling Yuan Swart legt hier kort uit wat ze hebben gedaan.

De college middag begon met een college vanuit de faculteit biomedische wetenschappen. Het college ging over stamceltherapie, wat ons allemaal erg interesseerde. Wat we wel jammer vonden is dat het volgende college over geneeskunde eerder een praatje was dat ook op de open dag te horen was. Het werkcollege dat daarna volgde ging over ethiek. De groep was verdeeld in verschillende groepen: arts, onderzoeker, wensouders en overheid. Binnen en tussen deze groepen moest er over de stelling gediscussieerd worden, wat ook erg leuk was om te doen.

Een ei op eene flesch - Klas 3

De leerlingen uit 3A en 3D mochten als extra punt opdracht boven op het proefwerkcijfer een merkwaardig evenwicht in elkaar knutselen. In de les konden ze, om op ideeën te komen, bladeren in het boek van Tom Tit (1892). Uit de vele foto’s die werden ingeleverd, bleek dat hele families het nog steeds vermakelijk vinden om natuurkunde in de huiskamer te doen. Archimedes had het natuurlijk allemaal al bedacht: het geheel is in evenwicht ten gevolge van de verlaging van het zwaartepunt.

Leerlingen uit groep 8 op school voor het Junior Gymnasium - Groep 8

Op vrijdagmiddagen komen leerlingen uit groep 8 lessen volgen op het Junior Gymnasium. Ze krijgen les van bovenbouwleerlingen, die weten natuurlijk precies hoe alles zit! Niet alleen hoe het Griekse alfabet in elkaar zit en hoe watervlooien eruit zien onder de microscoop maar ook wat je allemaal kunt leren op het gymnasium. Zes vrijdagmiddagen komen de juniorgymnasiasten naar school en wie weet zien we ze volgend jaar terug als echte gymnasiast!