Gemeentelijk Gymnasium Bèta-Talent Bulletin #6

Klas 2 – Lesmodules: Waterkwaliteit

Eric Snelders

In de afgelopen periode hebben leerlingen in klas 2 de keus gehad om een bijzondere lesmodule te volgen. Zo konden ze Spaans leren, over psychologie leren of een Lego robot bouwen, maar ook was er een groep die zich heeft verdiept in waterkwaliteit. Eerder waren zij samen al naar de Rioolwaterzuivering geweest en hebben ze geleerd welke plantjes en diertjes er in water leven, hoe rioolwater geschikt wordt gemaakt als oppervlaktewater en hoe dat weer kan worden gebruikt om schoon en veilig drinkwater te maken.

Nadat de leerlingen samen hadden bedacht hoe je een waterzuiveringsinstallatie moet bouwen, en welke metingen je aan water moet doen om zeker te weten dat het schoon genoeg is, werd de cursus afgeloten met een prachtig certificaat.

Klas 3 – Scheikunde: Lichtgevende Augurk

Maria Oudendijk

In de 3e klassen scheikunde sluiten we het jaar graag af met het vuurwerkpracticum. De leerlingen weten al veel van chemische reacties, dus gaan we samen veel dingen in de fik steken, zoals een augurk die licht geeft.

Klas 4 – University Pioneers

Maricela Eerling

Maricela Eerling doet meer aan het University Pioneers programma, speciaal voor leerlingen uit klas 4. Het zijn leerlingen waarvan de ouders niet aan een universiteit hebben gestudeerd (of niet in Nederland), zodat de leerling kennis kan maken met hoe studeren in Nederland gaat.

Maricela was enthousiast: “Het was erg leuk! We mochten kennismaken met de studies farmacie, natuurkunde en scheikunde.”

Klas 4/ 5 – Olympiade: EUSO voorronde

Peyton Kliphuis

Ik deed mee aan de EUSO, een olympiade waar je met een groepje van drie wat leuke practica gaat doen. Je wordt beoordeeld op je resultaten maar ook op hoe veilig en goed je de practica uitvoert. De voorrondes vonden plaats op verschillende universiteiten door heel Nederland, maar ik had met mijn groepje besloten om naar Leiden te gaan. We kregen drie verschillende opdrachten; eerst een scheikunde practicum waar je witte stoffen moest herkennen door verschillende proefjes te doen en logisch na te denken, daarna een biologie practicum waar we de incubatietijd van enzymen moesten uitzoeken, en als laatste een natuurkunde practicum waar we het gewicht van een plankje moesten berekenen aan de hand van een zelf opgestelde formule. De opdrachten waren allemaal redelijk moeilijk, maar het was heel leuk om te doen aangezien je in je groepje zit en je alles samendoet. We zijn uiteindelijk zesde geworden van de zestien.

Klas 5 – Aardrijkskunde: Verhalenvertellers…

Ilja Biersteker

Verhalenvertellers, dat zijn het, al die stenen. Stenen vertellen verhalen. Grote verhalen, kleine verhalen. Maar altijd lange verhalen, hele lange verhalen. Tijd, dat hebben gesteentes wel.

Hoe je naar deze verhalen ‘luistert’? Door te kijken naar de kleur, door het gewicht van de steen te voelen, door naar de hardheid/ dichtheid te kijken, of door de structuur te bepalen. Dan kom je erachter waar en hoe een steen is gevormd. Maar bovenal hoe prachtig die steen is, en hoe geweldig dat verhaal is, dat de steen vertelt.

Gistermiddag en vandaag hebben 2 groepen in leerjaar 5 naar deze verhalen van stenen geluisterd door een gesteentepracticum in het Geologisch Museum Hofland in Laren te volgen. Wat een gave en leuke presentatie door een geoloog daar en wat een hulp van de vrijwilligers bij het practicum. Een prachtige aanvulling op de lessen aardrijkskunde over endogene en exogene krachten!

Klas 5 – Scheikunde: Batterij

Hein Coolen

De 5e klassers hebben zojuist het onderwerp redox chemie afgerond. In een practicum maakten ze zelf een Daniel cel, met een koper- en zink elektrode.

De uitdaging was 'wie maakt een cel die de hoogste spanning levert'.

Eerst maakte iedereen een eigen cel, en daarna werden alle gemaakte cellen aan elkaar geknoopt.

Deze 5e klassers hadden het absolute record: een cel die een spanning van 12 volt levert.

Klas 5 – Internationale IJSO olympiade

Eric Snelders

Runa Reuderink is in december naar Bogotá in Colombia geweest. Samen met 5 andere vwo leerlingen heeft zij Nederland vertegenwoordigt op de internationale IJSO olympiade. Vlak voor haar vertrek stond er nog een mooi artikel in de Gooi- en Eemlander. Ondertussen is Runa weer veilig en wel bij ons terug, met een bronzen medaille en met een onvergetelijke tijd in Colombia.

Klas 6 – Scheikunde

Eric Snelders

De 6e klassen zijn zich druk aan het voorbereiden op het Scheikunde SE.

In de laatste lessen hadden zij zo enorm hard en serieus gewerkt aan de oefenopgaven, dat ze door hun docent werden getrakteerd op chocolademelk en poffertjes.