12 september 2024 -

Disclaimer: de website is onder constructie. Waar u leerjaarcoördinator(en) leest, gaat het om onze conrector(en) a.i.

Gemeentelijk Gymnasium Bèta-Talent Bulletin #7

Klas 1 – Campusdag Muzikale Brainwaves 

Lilly Chen 


Deze week zijn we met zes gepassioneerde en muzikale 1e klassers naar de Universiteit Utrecht gegaan voor de campusdag: Muzikale Brainwaves! Leerlingen hebben een zelfgemaakte en dichtgeplakte panfluit trommel meegenomen, bespeeld als een keyboard en geanalyseerd naar de lengte van de luchtkolommen en de frequenties van de trillingen. Alle leerlingen hebben ook hun eigen liedjes geprogrammeerd op Sonic Pi. Met de nieuwsgierige instelling hebben wij veel kunnen onderzoeken, ontdekken en ervaren, learning by doing! Niet alleen de inhoud maar ook de belevenis om in de universiteit te zijn!


We hebben gezellig gekletst over ieders toekomstplannen en favoriete universiteit, zelfs uitgewisseld welke universiteiten ouders hebben gezeten. Ook hebben we veel complimenten gekregen van andere docenten over de klassieke filosofen/grote denkers op onze school hoodie en dat alle deelnemers van onze school een klassiek instrument bespeelt (viool, cello en piano). 


Op de terugreis in de trein zaten wij toevallig naast onze oud leerling Anne, die nu 2e jaars student is van Economie en Rechten op de Universiteit Utrecht, de meiden hebben direct hun vragen kunnen stellen aan Anne, wat een toeval en de gezelligheid! Een zeer geslaagde, leerzame en gezellige campusdag! 

Klas 3, 4, 5, 6 – De olympiaden: Wiskunde, Scheikunde, Aardrijkskunde, Natuurkunde 

Ruud Brouwer, Marco van der Sluis, Harold Brockbernd 


Januari was weer de maand van de vakolympiaden. Eigenlijk vooral bedoeld voor bovenbouwleerlingen, maar er deden dit jaar ook opvallend veel stoere 3e klassers mee! Bij de Scheikunde olympiade deden 10 leerlingen mee, bij Aardrijkskunde 12 en bij Natuurkunde 22. Bij de Wiskunde voorronde zaten maar liefst 33 leerlingen. We zijn blij dat we na een paar matige jaren als gevolg van Covid, weer grote groepen leerlingen hebben die gemotiveerd zijn om mee te doen aan de 1e ronde. Nu met spanning afwachten wie voldoende punten heeft gehaald om door te kunnen naar de volgende ronde. We hebben een naam als excellente olympiadeschool hoog te houden! 

Klas 5 – Scheikunde PO 

Hein Coolen 


Vijfdeklassers met Scheikunde zijn deze week begonnen met de Praktische Opdracht Cola & Teeth waarin ze in groepen een eigen onderzoek moeten bedenken en een experiment ontwerpen rondom het thema van tanderosie door frisdrank. Het moet een serieus scheikundig onderzoek worden, waarin de leerlingen kunnen laten zien wat ze weten over serieus onderzoek doen. In de maanden februari tot/met mei gaan ze hun eigen experimenten uitvoeren en aan het einde moeten ze als groep Engelstalig wetenschappelijk artikel inleveren. En nu dus de vraag: wat is een interessante onderzoeksvraag? Heb jij ideeën? Deel het met de 5e klassers want ze zijn druk op zoek naar inspiratie. 

Open dag 

Peyton Kliphuis 


Op 28 januari was de open dag van onze school. Maar voordat het zover was moesten er nog allemaal voorbereidingen getroffen worden. Een paar leerlingen hebben gezwoegd om posters uit te printen en op te hangen (bleek nog een heel gedoe te zijn), docenten vroegen je links en rechts om te helpen op hún afdeling en de bèta-speurtocht werd in elkaar gezet door de verschillende secties. Aan mij was gevraagd om de stempelkaart te maken voor de speurtocht – hartstikke leuk natuurlijk. Met wat gedoe in Powerpoint was het gelukt om een mooie bèta-kaart te maken, die vervolgens uitgeprint en gesneden werd.  

Toen was het eindelijk zover. Docenten – en leerlingen – waren gespannen om de basisschoolleerlingen een zo leuk mogelijke tijd te geven. Ik stond op de derde verdieping in het bètalab. Daar mocht ik scheikunde practica voordoen, en vooral het gedeelte waar de kleur magisch van geel doorzichtig naar heel donkerblauw ging (door een kleurloze stof toe te voegen) en van die donkerblauw naar helemaal kleurloos ging (ook met een kleurloze stof), was het leukste. De kinderen mochten telkens een gokje doen welke kleur het zou worden, en elke keer waren ze weer verrast. 


Jammer genoeg heb ik daardoor niet veel mee kunnen krijgen van de andere leuke activiteiten die gedaan werden, bijvoorbeeld het prachtige pianospel van meneer Jonkers, je eigen tandpasta maken of de zwevende fakir. Maar volgens mij was deze dag een denderend succes! 

Bètalent Hoodies 

Eric Snelders 


Op dinsdag 31 januari was het dan eindelijk zo ver: de eerste zending met GGH bètalent hoodies kwam binnen. Acht van onze bèta toppers kregen een hoodie, dus direct passen en de buttons opspelden. Daarna gingen Boudewijn, Lera, Isa Marie, Anne Fleur, Eva, Noah, Runa en Peyton op weg naar de medewerkerskamer waar ze hun hoodies (en buttons) konden showen aan het docententeam. Na een groot applaus legde Noah uit wat je ervoor moest doen om zo’n hoodie te bemachtigen…. Buttons verzamelen en als je genoeg buttons hebt - heb je recht op een hoodie. En nu maar hopen dat onze toppers de komende tijd hun hoodie regelmatig op school laten zien - want daarmee hopen we veel leerlingen te stimuleren om ook mee te doen. 

Geologisch museum Hofland 

Eric Snelders 


Omdat we tijdens onze open dag (veel) natuurwetenschappelijke kadootjes voor de 7e en 8e groepers wilden verzamelen hebben we ook Geologisch Museum Hofland gevraagd. 

En kijk eens: de vrijwilligers van dit geweldige museum hebben met man en macht 200 zakjes gevuld met geodesie, haaientanden, ammonieten en nog veel meer, allemaal voor onze school. Die kadootjes hadden ook veel belangstelling tijdens de open dag: ze waren als eerste op. Dankjewel vrijwilligers van het Geologisch Museum Hofland. 

Python cursus  

Arjen Bezemer 


Op 7 Februari begonnen we met de cursus Python programmeren. Deze cursus is bedoeld voor leerlingen die nog niet eerder hebben geprogrammeerd en dat graag willen leren. De cursus wordt gegeven in samenwerking met onderzoekers van het REACT-EU project. Zij ontwikkelen samen met Co-Teach informatica een modern leerplatform. Nu dit platform is ontwikkeld, is een pilotproject gestart met 3 scholen om de ervaringen met het platform te verzamelen en evalueren. Het GGH is een van de scholen in deze pilot.  


De groep leerlingen wordt begeleid door onze collega Arjen Bezemer, geassisteerd door Wiebe de Jong uit klas 6. Verdere inhoudelijke ondersteuning en monitoring is in handen van student-assistenten van de Universiteit Utrecht onder regie van de onderzoeksleiding. Deze cursus is formeel onderdeel van het informatica-curriculum op de middelbare school en de module wordt afgesloten met een bijbehorend certificaat. Wie weet waar dit experiment nog toe gaat leiden...