Big Data Masterclass VU Vanuit school kreeg ik de mogelijkheid om deel te nemen aan een serie masterclasses aangeboden door de Vrije Universiteit Amsterdam; een kans die ik met beide handen aangreep. Er was een breed scala aan onderwerpen om uit te kiezen. De colleges waar ik mij voor opgaf gingen over ‘big data sciences’, wat eigenlijk gaat over het omzetten van grote hoeveelheden data in bruikbare kennis en informatie. Ik koos hiervoor omdat het mij erg interessant leek om de mogelijkheden en ‘waarde’ van data in te zien, wat hoe dan ook nuttig is voor later.

De eerste twee online colleges gingen vooral over big data sciences in het algemeen, wat mij erg aansprak. Ze werden gegeven door een hoogleraar van de VU. Hij vertelde ons bijvoorbeeld dat in 2011 90% van alle data die er toen bestond verzameld was in de voorgaande twee jaren, wat aantoont hoe veel meer data er alsmaar verzameld wordt. Een ander voorbeeld ging over de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines die een van haar concurrenten door middel van het analyseren van data compleet bankroet wist te maken door het dynamisch prijzen van de vliegtickets.

Een deel van de interface van rapidminer

In de twee hierop volgende colleges werden meer de analyse methodes behandeld om van data informatie te maken, ditmaal door een andere hoogleraar. Die methodes werden toegepast in het programma “Rapidminer” waarmee data sets geanalyseerd konden worden. Ook leerden we dat in de praktijk data ‘gefilterd’ moet worden aangezien er veel onnuttige - voor ruis zorgende - data tussen zit. Interessant te noemen is dat vroeger bedrijven op basis van hun problemen naar bijbehorende data zochten, terwijl ze tegenwoordig datawetenschappers juist op hun grote hoeveelheden data loslaten in de hoop iets te leren.

Ter afsluiting gingen we in groepjes van vier een poster maken over een zelfgekozen data set die we konden analyseren met het makkelijk te gebruiken Rapidminer. Wij kozen voor de impact van corona op de luchtvaart, wat mij interessant leek aangezien ik het idee heb dat de effecten van de afgelopen verminderde luchtvaart misschien later nog een keer kunnen plaatsvinden maar dan door andere ontwikkelingen zoals vliegschaamte, hogere prijzen of het meer digitaal werken.

Tijdens de laatste bijeenkomst presenteerde de groepjes die de big data sciences masterclasses volgden hun posters samen met de applied earth sciences groep.

Zelf vond ik het enorm leuk om de masterclass te volgen. Als leerling van inmiddels de vijfde klas vind ik het belangrijk om mij breed te oriënteren op de verschillende mij aansprekende studies om een zo goed mogelijke studiekeuze te kunnen maken. School geeft hier veel mogelijkheden voor, zoals de Agora en de studiemarkten. Zo ook de ‘collegetours’, waar ik mij vorig jaar voor had opgegeven maar wat helaas gecanceld werd door corona. Helaas wordt deze optie nu niet aangeboden omdat het GGH dit jaar geen deel meer neemt aan de collegetours vanwege bezuinigingen. Gelukkig waren de de masterclass colleges van de VU ook in deze Corona tijd online goed te volgen; voor mij een opluchting, aangezien ik niet per vergissing in Friesland kon belanden met de trein.

-Floris Bax, 5E