“In de storm van deprimerend nieuws, Zoom-lessen en familie die elkaar op de lip zit, is een goed boek, dat ontspanning biedt, een zegen.” - juryrapport GGH

Ieder schooljaar doet het GGH mee aan De Inktaap, dé literaire jongerenprijs van Nederland. Enthousiaste leerlingen lezen de drie boeken die de belangrijkste literaire prijzen dat jaar gewonnen hebben. Dit jaar waren dat Uit het leven van een hond van Sander Kollaard (winner Libris Literatuuur Prijs én winnaar van De Inktaap), Het wit en het purper van Willemijn van Dijk (winnaar BNG Bank Literatuurprijs) en De hoogstapelaar van Wessel te Gussinklo (winnaar Bookspot Literatuurprijs).

Dit jaar mocht ik werken met een groep van elf leerlingen uit klas 5. Nadat zij de boeken hadden gelezen, werd tijdens een online bijeenkomst bepaald wat voor hun het beste boek van de drie was. De leerlingen kozen unaniem voor Het wit en het purper, een historische roman over de politiek op het Capitool tijdens de opkomst van keizer Nero. De leerlingen hebben met elkaar, en vooral zonder inmenging van de docent, over de drie gelezen boeken een juryrapport geschreven. Onder normale omstandigheden wordt De Inktaap uitgereikt tijdens een slotdag in De Doelen te Rotterdam, maar dat zat er dit jaar niet. Waar vorig jaar de slotdag werd vervangen door een podcast, organiseerde De Inktaap dit jaar een heuse livestream op Youtube. Tijdens deze livestream lazen de genomineerde schrijvers fragmenten voor uit nieuw werk en konden leerlingen vanuit heel Nederland – waaronder onze Anna Jansen – hun boeiende en kritische vragen stellen aan de schrijvers. Vlak voordat de winnaar van De Inktaap bekend gemaakt werd, reikte de organisatie eerst de prijs uit voor beste juryrapport.

Een week voor de livestream ontving ik van de organisatie een feestelijk bericht; voor het tweede jaar op rij schreef de jury van het GGH het beste juryrapport van Nederland! Maar nu moesten de organisatie en ik zorgen dat er minimaal een leerling van het GGH bereid was om tijdens de livestream wat vragen te beantwoorden. En dat werd de nietsvermoedende Paco van Dinther. Op de dag zelf is hij nog gebeld door de organisatie om de vragen die hij zou krijgen voor te bespreken. Vragen die hij uiteindelijk niet zou krijgen, want hij moest de eerste prijs in ontvangst nemen.

De verbazing was dan ook van het gezicht van Paco af te lezen toen hij te horen kreeg het GGH het beste juryrapport van dit jaar had geschreven. Alle leden van de jury krijgen een mooie boekenbon. En voor in de prijzenkast volgt een ingelijste oorkonde. Mocht je de livestream willen terugkijken: www.inktaap.nl/livestream/

Yves Otten

Docent Nederlands en begeleider Inktaap